Reklama

Polska na przystanku

Polska na przystanku

28.10.2019
Czyta się kilka minut
Publiczna komunikacja zbiorowa została w III RP przyduszona, a na otarcie łez dostaliśmy pendolino i niskopodłogowe autobusy. Czas zabrać się serio za odbudowę.
W Długosiodle koło Wyszkowa PIOTR MAŁECKI / FORUM
T

Teoretycznie możemy sobie opowiadać masę rzeczy. Np. że pociągów zazdroszczą nam wszyscy. Albo że Warszawa ma najlepszą sieć autobusów w Europie. Ale spójrzmy na liczby – proponuje Stanisław Biega, współzałożyciel fundacji Centrum Zrównoważonego Transportu.

Rzeczywiście, Warszawa pochwaliła się rekordową liczbą 1,2 mld pasażerów w 2018 r. Ale miejski transport zbiorowy się w Polsce raczej zwija, a w najlepszym razie nie podąża za panującą w Europie koniunkturą.

Według GUS w 1986 r. we wszystkich obszarach miejskich przewieziono ponad 9 mld pasażerów. Pod koniec lat 90. ich liczba spadła do 5 mld. Dziś mamy jakieś 4 mld przewozów rocznie. Jeżeli zestawić to ze wzrostem liczby samochodów (tylko w latach 2009-16 o 30 proc.), to sygnał jest czytelny.

A kolej? Na pierwszy rzut oka ostatnie wyniki powinny cieszyć: roczna liczba pasażerów zwiększyła się z 262 mln (w...

14927

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

...nie pierwszy raz zresztą - dopóki PKP i wszystkie wyrosłe wokół tej ikony firmy są i będą zależne od państwa, czytaj stanowiły łup dla partyjniackich szabrowników, dopóty nic się nie zmieni na korzyść w tej branży - to dotyczy zresztą także innych dziedzin, o czym red, Woś gdyby nie miał mleka pod wąsem to by wiedział z własnego doświadczenia, a tak może tylko modlić się o olej w głowie i próbować pojąć - uprzedzająco dodam, to że w Czechach itepe koleje też są państwowe i m o g ą, to po pierwsze nie do końca prawda, po drugie to w C z e c h a c h - a tam wiele się dzieje inaczej, poczynając od tego, że w szkołach za publiczne pieniądze uczą matematyki i biologii, a nie religii

Na temat: https://antyliberalny1.blogspot.com/2018/08/transport-publiczny.html

Nie po to prawie każdy polak w wieku 18 do 70 lat jest posiadaczem conajmniej jednego auta (nie licząc motocykli), żeby teraz przesiadać się do komunikacji zbiorowej. Jedynie zubożenie społeczeństwa polskiego (co się może udać dobrej zmianie wciągu 10 lat) może spowodować masowy powrót do autobusów i pociągów.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]