Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Po "Lekcji..." z Jerzym Sosnowskim w ECS

Po "Lekcji..." z Jerzym Sosnowskim w ECS

05.04.2016
Czyta się kilka minut
Za nami spotkanie wokół "Kalendarza i klepsydry" Tadeusz Konwickiego w bibliotece Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. Zachęcamy do przeczytania relacji z "Lekcji...", napisanej przez jednego z uczestników - Pascala Bułę z Gdańskiego Liceum Autonomicznego.
fot. Katarzyna Granacka/Archiwum ECS
fot. Katarzyna Granacka/Archiwum ECS
W

W czwartek, 31 kwietnia, w bibliotece Europejskiego Centrum Solidarności gdańska młodzież miała okazję spotkać się z Jerzym Sosnowskim – pisarzem, dziennikarzem i krytykiem literackim, znanym m.in. z radiowej Trójki. W ramach serii spotkań „Lekcja czytania” uczniowie III i XX LO oraz Gdańskiego Liceum Autonomicznego mogli poznać książkę „Kalendarz i klepsydra” Tadeusza Konwickiego.

Prowadzący spotkanie już od samego początku starał się poszerzyć wiedzę uczestników prezentując ciekawe informacje dotyczące biografii autora oraz ujawniając okoliczności powstania książki. Niezwykle istotnym było także zwrócenie uwagi na styl „Kalendarza i klepsydry” – książka napisana jest w sposób upodabniający ją wręcz do pamiętnika, daleko jej tym samym do fabularnej konwencji powieści. Było to zatem zetknięcie młodych z oryginalnym podejściem do literatury, reprezentowanym przez Tadeusza Konwickiego, które zachęciło do poszukiwania nowych czytelniczych doświadczeń.

Jerzy Sosnowski zadbał także o to, aby zapoznać uczestników „Lekcji czytania” z realiami historycznymi, w jakich ten utwór ujrzał światło dzienne (przy okazji pierwszego wydania). Uczniowie, świadomi działalności cenzury w czasach PRL, mogli przyjrzeć się tekstowi w obydwu wersjach – ocenzurowanej oraz współczesnej, uzupełnionej przez autora. Zapoznając młodzież z usuniętymi fragmentami, prowadzący spotkanie ukazał również sposób działania cenzorów w Polsce. Wszystko to opowiedziane było z charyzmą i poczuciem humoru, uzupełnione anegdotami niepozbawionymi absurdu, którego życie kulturalne było w owym czasie pełne.

„Lekcja czytania” była również okazją do poznania kilku zabawnych często historii z życia samego autora – od zwątpienia w przyszłość ośmioosobowego oddziału partyzanckiego podczas wojny aż po czas osiągnięcia artystycznej dojrzałości. Przede wszystkim jednak wzięto pod lupę styl pisarski Tadeusza Konwickiego; to, że opis „starszego brata” z „Kalendarza i klepsydry” jest w rzeczywistości próbą skrytykowania systemu politycznego oraz inne przykłady ezopowego języka wprawiły uczestników spotkania w niemałe zdumienie. Uświadamiając uczniów o sile omówień i niedopowiedzeń w tekstach literackich, Jerzy Sosnowski wskazał im tym samym drogę do czytania i innych książek w sposób nieszablonowy i wolny od schematów, co pozwala lepiej je zrozumieć. Absolutnie zaskakujące w tym kontekście były refleksje na temat „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego czy „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej. Bardzo ważnym spostrzeżeniem i radą dotyczącą sposobu czytania była zachęta, aby oddzielać to, czy lubi się daną książkę, od tego, czy jest to dzieło ważne dla kultury i dobrze napisane. Młodzi zostali w ten sposób zachęceni do rozwijania swoich własnych gustów i reprezentowania oryginalnego spojrzenia na to, co jest czytane. Wszystko to przedstawione zostało za pomocą bardzo przystępnej metafory z torebką herbaty w roli głównej, już na samym początku lekcji.

Niecodziennym doświadczeniem była również możliwość zobaczenia kolekcji pierwszych wydań dzieł Tadeusza Konwickiego, publikowanych najczęściej w drugim obiegu, które ma w swoich zbiorach biblioteka ECS.

Bardzo ważnym momentem spotkania było włączenie się do rozmowy uczniów, którzy z chęcią wyrażali swoje zdanie na temat omawianej książki i zadawali pytania. Aktywny udział uczestników w połączeniu z naprawdę ogromną wiedzą prowadzącego spotkanie stworzyły wyjątkową atmosferę, dzięki której „Lekcja czytania” nie była stereotypową lekcją. Jerzemu Sosnowskiemu udało się obudzić w młodych entuzjazm do postaci Tadeusza Konwickiego i niejeden uczestnik liczy na powrót audycji pana Sosnowskiego do Programu Trzeciego Polskiego Radia.

Pascal Buła, Gdańskie Liceum Autonomiczne

Galeria zdjęć
  • fot. Katarzyna Granacka/Archiwum ECS
  • fot. Katarzyna Granacka/Archiwum ECS
  • fot. Katarzyna Granacka/Archiwum ECS
  • fot. Katarzyna Granacka/Archiwum ECS

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]