Lekcje czytania - podsumowanie roku 2010

Akcja "Lekcje czytania", którą Fundacja Tygodnika Powszechnego rozpoczęła w 2009 roku, podczas I Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada, trwała przez cały rok w całej Polsce. Zainteresowanie "Lekcjami czytania" przeszło nasze najśmielsze oczekiwania.

14.12.2010

Czyta się kilka minut

Lekcje czytania /
Lekcje czytania /

Podsumujmy:

Od stycznia do grudnia odbyło się 60 Lekcji.

Byliśmy w 33 miastach, w niektórych więcej niż jeden raz, m.in. w:

Krakowie, Katowicach, Warszawie, Poznaniu, Toruniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Bydgoszczy, Giżycku, Gnieźnie, Drezdenku, Ełku, Gorzowie Wielkopolskim, Jarosławiu, Piekarach Śląskich, Łomży, Pszczynie, Wrześni, Sokołowie Podlaskim, Trzebnicy, Wągrowcu, Tuchowie.

Szacujemy, że w roku 2010 udział w Lekcjach wzięło ponad 2500 licealistów.

Czytaliśmy m.in. utwory Kafki, Schulza, Gombrowicza, Baudelaire’a, Lema, Iwaszkiewicza, Kapuścińskiego, Andersena, Tischnera, Kane'a, Mrożka, Walsera, Tokarczuk, Walsha, Konwickiego, Nałkowskiej; wiersze Świetlickiego, Białoszewskiego, Różewicza, Wata, Miłosza, Herberta, Leśmiana, Mickiewicza.

W tym roku "Lekcje czytania" poprowadzili:

Stefan Chwin, Marek Bieńczyk, Piotr Śliwiński, Michał Paweł Markowski, Grzegorz Jankowicz, Andrzej Skrendo, Przemysław Czapliński, Inga Iwasiów, Stanisław Bereś, Paweł Próchniak, Dariusz Nowacki, Michał Olszewski, Hieronim Chojnacki, Piotr Michałowski, Wojciech Bonowicz, Antoni Smuszkiewicz, Jan Ciechowicz, Zbigniew Dymarski, Bogdan Walczak, Ewa Kuryluk, Piotr Paziński, Magdalena Heydel, Justyna Czechowska, Marta Gibińska.

Ciągle zgłaszają się do nas nowe szkoły i chętni na uczestniczenie w Lekcjach, czekają także nasi koordynatorzy z innych miast, do których nie zdążyliśmy przyjechać. Chętnych na "Lekcje czytania" jest już ponad 90 miast i miejscowości.

Lekcje czytania z... to pomysł Fundacji Tygodnika Powszechnego na wspólne czytanie literatury. To spotkania dla licealistów, podczas których mają oni sposobność poznać ludzi, którzy z czytania uczynili swój zawód. Dzięki nim uczniowie zaczynają dostrzegać, że bez wprawy w rozumieniu tekstów literackich, inaczej niż proponuje się to w szkole, nie będą w stanie nie tylko zrozumieć otaczającego ich świata, ale przede wszystkim swoich własnych emocji, motywów działania, i o tym publicznie dyskutować. "Lekcje czytania" mają więc uczyć młodzież podstaw publicznej dyskusji o sprawach prywatnych, bez której nie sposób dziś budować społeczeństwa otwartego.

Uczestnicy warsztatów dyskusyjnych w 30-, 40-osobowych grupach, w dyskusji o uprzednio zadanej do przeczytania przez prowadzącego lekturze (zwykle spoza szkolnego kanonu), poznają pisarzy, poetów, eseistów, filozofów, profesorów literatury, wydawców książek i dziennikarzy oraz ich oryginalne sposoby czytania, które wybiegają poza szkolne przyzwyczajenia.

Radę patronacką "Lekcji czytania" tworzą profesorowie: Stanisław Bereś, Grażyna Borkowska, Alicja Brodzka-Wald, Stefan Chwin, Przemysław Czapliński, Inga Iwasiów, Krzysztof Kłosiński, Michał P. Markowski, Anna Nasiłowska, Ryszard Nycz, Paweł Próchniak oraz Piotr Śliwiński.

Głównym założeniem akcji jest to, aby pokazać młodym ludziom, jak można twórczo odczytać dany tekst, oraz pobudzić ich do własnych interpretacji, uruchamiających głębokie pokłady ich wrażliwości i emocjonalności. Na "Lekcje czytania" zapraszamy przede wszystkim licealistów, dla których czytanie jest nie tylko rozrywką czy szkolnym obowiązkiem, ale prawdziwą pasją, którą są zdecydowani aktywnie i twórczo rozwijać, a nie zawsze znajdują w szkole odpowiednie środowisko dla jej realizacji.

"Lekcje czytania" miały swoją premierę podczas I Międzynarodowego Festiwalu Literackiego im. Josepha Conrada, organizowanego przez Fundację Tygodnika Powszechnego, Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe w dniach 2-7 listopada 2009 roku w Krakowie. Do udziału w pierwszej edycji Lekcji zaproszeni zostali Marek Bieńczyk, Stefan Chwin, Michał Paweł Markowski, Piotr Śliwiński. Pomimo, że propagowaliśmy je głównie w Krakowie, uczniowie i nauczyciele nie chcieli czekać na Lekcje w swoich miastach i część z nich przyjechała do Krakowa z Gdańska, Olsztyna, Warszawy czy Zakopanego. Relację z Lekcji opublikowaliśmy w "Tygodniku Powszechnym" po zakończeniu Festiwalu Conrada. Grzegorz Jankowicz pisał: "Prowadzący wciągali młodzież do żywiołowej rozmowy. Nie narzucali swej interpretacji, lecz tworzyli nowe odczytanie razem z uczniami. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że wybitni literaturoznawcy i profesorowie uniwersytetów nie zajmowali pozycji wszechwiedzących nauczycieli".

Dziękujemy za cały rok współpracy i czynnego uczestniczenia w akcji "Lekcje czytania". Dziękujemy licealistom, którzy chcieli czytać i dyskutować o literaturze.

Dziękujemy prowadzącym za poświęcony czas, przygotowanie i pasję w jej prowadzeniu.

Szczególne podziękowania kierujemy do koordynatorów akcji w całej Polsce - to dzięki Państwa zaangażowaniu akcja ma tak duży zasięg i - w co głęboko wierzymy - przyczynia się do rozwoju czytelnictwa.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]