Na Pana odpowiedzialność, europośle Migalski

Szanowny Panie europośle, czy ugrany populizmem procent w sondażach wart jest, Pana zdaniem, każdej ceny?

19.08.2013

Czyta się kilka minut

Pańska partia PJN proponuje zmiany w kodeksie drogowym: jazdę szybszą (np. w nocy w obszarze zabudowanym 70 km/h, na autostradach bez limitów), bez pasów, rozmawiając przez komórkę i bez kursu na prawo jazdy. „Chciałbym, żeby dorośli Polacy mogli samodzielnie decydować o tym, co uważają za bezpieczne” – tak tłumaczył Pan, Panie europośle, w programie „Tak jest” w TVN24, dlaczego jest przeciw nakazowi zapinania pasów.
Otóż, Panie europośle, bezpieczeństwo nie jest kwestią uważania, przekonania ani decyzji (zwłaszcza politycznych), lecz faktów. Takich na przykład, że przy prędkości 50 km/h samochód na suchym asfalcie zdoła wyhamować przed dostrzeżonym z odległości 36 m pieszym (statystycznie z takiej odległości w obszarze zabudowanym najczęściej zauważa się pieszego), a przy 70 km/h potrąca go z prędkością 43 km/h. Że przy 30 km/h ryzyko śmierci potrąconego pieszego wynosi 10 proc., przy 50 km/h ponad 80 proc., a przy Pańskich 70 km/h śmierć jest pewna. Albo że głowa kierowcy, który nie zapiął pasów, po 0,068 sekundy od kolizji uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton, a ciało niezapiętego człowieka siedzącego z tyłu, podczas zderzenia przy prędkości zaledwie 64 km/h, miażdży przedni fotel wraz z pasażerem tak, jakby ważyło 2,5 tony (wszystkie dane za Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego).
W Polsce, Panie europośle, jeszcze długo nie będziemy jeździć bezpiecznie z przekonania – jak np. w Szwecji, gdzie przy restrykcyjnych ograniczeniach (nawet 30 km/h w mieście) ruch toczy się – z polskiej perspektywy – zaskakująco płynnie i bezpiecznie. W Polsce przestrzega się przepisów dlatego, że na poboczu stoi znienawidzony fotoradar, a w krzakach wyśmiewany radiowóz. Polacy właśnie dostali autostrady i zachowują się na nich jak pierwszaki wpuszczone do sklepu z bronią. Niech się Pan przejedzie autostradą, Panie europośle. Zobaczy Pan, że my nie umiemy nawet korzystać z lusterek wstecznych, a co dopiero oceniać bezpieczną prędkość. My się jeszcze długo musimy uczyć, Panie europośle. Niech PJN zajmie się jakością szkolenia kierowców, programami edukacyjnymi już w podstawówkach. Niech Pan stanie pod szkołą i rozdaje dzieciom odblaski, Panie europośle, a nie podlizuje się piratom drogowym kosztem naszego bezpieczeństwa.
Bo ruch drogowy, Panie europośle, to taka sytuacja, w której bezpieczeństwo użytkownika drogi nie zależy tylko od niego samego, lecz też od innego kierowcy. Tego kierowcy, którego być może Pan właśnie przekonał, że można przez źle oświetloną wieś bezpiecznie jechać nocą 70 km/h. Doświadczył Pan kiedyś, jak późno zauważa się w nocy pieszego na poboczu? Pewnie nie. I pewnie nie widział Pan też nigdy ofiary wypadku, która nie miała zapiętych pasów. Niech Pan, Panie europośle, zapyta policjantów. Może pokażą Panu zdjęcia, może zabiorą na miejsce wypadku, może poproszą, żeby pojechał Pan z nimi powiadomić rodziny ofiar. Ciekawe, co wtedy powie Pańskie polityczne sumienie.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego”, dziennikarz, twórca i prowadzący Podkastu Tygodnika Powszechnego, twórca i wieloletni kierownik serwisu internetowego „Tygodnika” oraz działu „Nauka”. Zajmuje się tematyką społeczną, wpływem technologii… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 34/2013