Reklama

Mowa dźwięków

03.05.2007
Czyta się kilka minut
Czym ona w ogóle jest? Kiedy się narodziła? Jak się rozwijała i kształtowała? Czy dziś jeszcze można ją rzeczywiście (a nie tylko pozornie) uprawiać? Czy muzyka zdolna jest dzisiaj, jak jeszcze w początkach XX wieku, posługiwać się własną "mową dźwięków", powszechnie zrozumiałą i wielostronną?
L

Lubię ten termin, wprowadzony w latach 70. ubiegłego wieku przez Nikolausa Harnoncourta ("Musik als Klangrede"), ponieważ celną metaforą określa on istotną cechę muzyki czasów nowożytnych, od XVI wieku począwszy, wskazując zarazem na podstawy muzycznej hermeneutyki (czyli tłumaczenia symbolicznych odniesień i ponadstrukturalnych sensów). Muzyka chce mówić. Muzyka mówi. Muzyka staje się coraz bardziej wymowna. Tak można by dookreślić jej trend rozwojowy w ciągu trzech z górą wieków - od schyłku XVI do początku XX, od Monteverdiego, w którego muzyce ta tendencja wprost eksploduje, do Mahlera, gdzie osiąga ostatnie romantyczne apogeum.

Jakie były domniemane źródła i przyczyny tak wzmożonego "popędu mowy" w muzyce? Otóż w kulturze późnego renesansu, sprzyjającej bujnemu rozkwitowi sztuk, w muzyce samej (tak to sobie tłumaczę), jej dźwiękowej substancji i...

7688

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]