Reklama

Mojżesz i Jeremiasz

Mojżesz i Jeremiasz

28.03.2016
Czyta się kilka minut
Tym, którzy nie ulegną zbrodniczej pokusie idolatrii, Bóg obiecuje deszcze o właściwej porze, solidne zdrowie, ochronę przed dzikimi bestiami, dużo pysznego jadła, liczne potomstwo, a przede wszystkim pokój.
Paweł Śpiewak / Fot. Grażyna Makara
O

Obce armie nie będą pustoszyć kraju. Sprawiedliwi będą wydawali sądy. Tak poucza Adonaj na koniec Księgi Kapłańskiej. A gdyby ktoś nie usłuchał nakazów, będzie wytępiony. Zawsze jednak skory do pokuty grzesznik, przez wzgląd na pamięć o Abrahamie, Jakubie, może liczyć na wybaczenie i powrót do kręgu przymierza. Nauka zdaje się być mocna. Tej części Tory towarzyszy haftara z Księgi Jeremiasza.

Trzeba najpierw powiedzieć, co to jest haftara. Fragment z Proroków odczytuje się w szabat, już po czytaniu Tory. Tę pierwszą czyta się ze zwojów, a haftarę można czytać z wydrukowanej książki. Wprowadzenie drugiego czytania ma swoją długą historię i związane jest – tak powiadają uczeni – z pojawieniem się sekty Samarytan. Ci uznawali tylko Torę, a resztę Biblii mieli co najwyżej za wzniosłą literaturę. Wierni wyznawcy judaizmu w ten sposób odróżniali się od pobratymców. Inni twierdzą, że...

3245

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Mam wrażenie, że moja wiara w tej kwestii jest mocniejsza od pańskiej. Otóż jest tak, że Żydzi otrzymali od Boga zadanie specjalne, które można nazwać misją cywilizacyjną wobec świata. Zadanie to zostało zlecone niejako w dwóch etapach. Pierwszy z tych etapów opiera się na Starym Przymierzu i zasadniczo dotyczy cywilizowania samych Żydów. Bóg, który działa logicznie musiał przygotować Żydów do zadań globalnych i owe przygotowania miały miejsce właśnie w ramach Pierwszego Etapu. Drugi etap, który opiera się na Nowym Przymierzu, a do którego oprócz Żydów zostali zaproszeni - o czym pięknie pisał Święty Paweł - także niektórzy poganie - ci mianowicie, którzy uznali Jezusa Chrystusa, stanowi wspólne wyzwanie dla wyznawców judaizmu i chrześcijaństwa. I tu warto jeszcze raz podkreślić: zadanie cywilizowania ( ewangelizowania ) świata zostało oryginalnie powierzone Żydom. Poza dwoma Przymierzami Boga z Żydami nie ma innego przymierza Boga z ludźmi. Panu Bogu spodobało się zawrzeć przymierze z Żydami, a nie z Germanami, Chińczykami czy też Arabami. Cywilizacja judeochrześcijańska jest zbudowana na Przymierzu ( Przymierzach ) Boga z Żydami. Skoro Arabowie nie są świadkami Przymierza Boga z ludźmi tworzony przez nich ład cywilizacyjny może ( i niestety wszystko na to wskazuje, że tak się dzieje ) kolidować z ładem cywilizacyjnym stworzonym przez chrześcijan i żydów. Warto aby chrześcijanie i żydzi odpowiedzieli sobie na pytanie: co oznacza wierność Bogu, także w kontekście zasiedlania naszego kontynentu przez muzułmanów.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]