Krzysztof Penderecki: "Polskie Requiem"

Człowiek sam w obliczu własnego losu i człowiek we wspólnocie - modlący się, błagający Boga o zmiłowanie. Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego rozgrywa się w tych dwóch wymiarach ludzkiej egzystencji. Jest lirycznym, skupionym, dramatycznym, momentami rytualnym przedstawieniem eschatologii człowieka. Dzieje się za pomocą słów i dźwięków, rozgrywa między mroczną ekspresją otchłani, profondo kontrabasów i basów, a jaskrawą rozpaczą skrzypcowych flażoletów i zastygających w górnym rejestrze sopranów.

30.01.2005

Czyta się kilka minut

 /
/

Chór FN w kreowaniu dramatu człowieka we wspólnocie jest niedościgniony; śpiewa tak, jakby pomiędzy tymi stanami chciał rozłożyć cały wachlarz półcieni, wypełnić szczelnie całą przestrzeń między mrokiem i światłem. Orkiestra gra, jakby chciała emocje zaklęte w słowach “Requiem" prześwietlić, zinterpretować aż do końca. Soliści śpiewają tak, by słowa - zwłaszcza “Dies irae" - przeszywały słuchacza jak miecze. Genialna jest Izabela Kłosińska w partii sopranu, w której Krzysztof Penderecki zapisał wszystko. Histeryczne, nonowe skoki niczym miotanie się między grzechem a świętością, rozdzierające lekko glissandowe, łkające frazy będące samą esencją rozpaczy, wreszcie szalone melizmaty, układające się w abstrakcyjną konstrukcję, w której wszystko jest już ekstazą, oczyszczeniem, przekroczeniem granicy doświadczania. Dalej już nie można! Izabela Kłosińska jest z tą partią zrośnięta, śpiewa całą sobą. To coś więcej niż interpretacja. To ekspresja czystej muzyki.

W samym środku sekwencji “Dies irae" (od słów “Recordare, Jesu") kompozytor wprowadza melodię i słowa polskiej suplikacji “Święty Boże, Święty mocny". Ta część otwiera przestrzeń cierpiącego samotnie człowieka na życie wspólnotowe. To jedna z najgenialniejszych muzycznych strof europejskiej kultury: jest zarazem barokową passacaglią i średniowiecznym dwutekstowym motetem, wyrazem geniuszu retorycznej ekspresji i dźwiękowego, abstrakcyjnego kunsztu.

Był kiedyś taki czas, kiedy rozpamiętywanie polskiej martyrologii przesłaniało nam świat. Ten czas dawno minął. Dziś, gdy w Polsce całą przestrzeń osobistego i społecznego życia wypełnia pragmatyzm i prawa rynku, “Polskie Requiem" - którego znaczna część powstawała w gorącym początku dekady lat 80., a której części zadedykował kompozytor m.in. poległym w Grudniu ’70 (“Lacrimosa"), o. Kolbemu i Powstańcom Warszawy (“Dies irae") - jest niczym dar z nieba. Przypomnienie o tym, o czym niemal zupełnie już zapominamy. Otwiera przestrzeń nie tylko na “ja", lecz również na “my".

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 05/2005