Krótka historia Fiata

1899 - Powstanie spółki F.I.A.T. - Fabbrica Italiana Automobili Torino

1900 - Eksport pierwszych fiatów na ziemie polskie

1920 - Początek działalności handlowej przedstawicielstwa Fiata w Polsce. Spółka akcyjna „Polski Fiat”, w której 51 % udziałów mają Włosi, zarządza polska firma Hermann Meyer.

1921 - Fiat postanawia sam zarządzać1922 polską spółka handlową; pierwsze próby działalności produkcyjnej w Polsce.

1931 - Podpisanie umowy pomiędzy Fiatem a rządem Polski na produkcję m.in. modelu 508 (Balilla).

1932 - Rozpoczęcie produkcji samochodu osobowego Fiat 508

1935 - Rozpoczęcie montażu ciężarówek

1937 - Postanie nowej linii montażowej Fiata w Warszawie, gdzie produkuje się m.in. Fiata 500 (Topolino).

1967 - Z linii produkcyjnej na Żeraniu zjeżdżają pierwsze Polskie Fiaty 125 p na licencji włoskiego koncernu.

1971 - Podpisanie umowy na produkcję w Polsce Fiata 126p w nowo powstałej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.

1973 - Pierwsze Fiaty 126p wyjeżdżają z FSM

1981 - FSM produkuje milionowego „malucha”.

1987 - Umowa licencyjna pomiędzy Fiatem a rządem polskim na produkcje nowego samochodu X1/79 zwanego później Cinquecento.

1991 - Początek produkcji Cinquecento w Tychach.

1992 - Utworzenie w Bielsku-Białej spółki Fiat Auto Poland


GIANNI AGNELLI Dano mu na imię Giovanni, na cześć dziadka, założyciela i prezesa Fiata, ale przez 81 lat, aż do śmierci w 2002. roku, mówiono o nim Gianni, albo Adwokat. Miał 14 lat, gdy po śmierci ojca, który zginął w katastrofie lotniczej, został głównym spadkobiercą przemysłowego imperium. W dziesięć lat później pochował dziadka, który się nim opiekował i matkę, która zginęła w wypadku samochodowym. Zrezygnował z proponowanej mu funkcji prezesa Fiata. Postanowił skorzystać z rady dziadka, który przed śmiercią powiedział mu: „Naciesz się trochę życiem”. Robił to skutecznie przez prawie 20 lat zanim w 1966. roku zdecydował się zostać prezesem Fiata. Kosmopolita zaprzyjaźniony z możnymi tego świata, Europejczyk z przekonania, marzył, aby z Fiata zrobić ponadnarodowa grupę i takiej chwili doczekał. Niepożyty kibic i twórca wielkości klubu piłkarskiego Juventus Turyn. Człowiek sukcesu, którego pod koniec życia dosięgnął dramat osobisty, jakim była samobójcza śmierć 46. letniego syna. Człowiek-legenda, niezrównany przykład włoskiej przedsiębiorczości. „Król bez korony” -pisał o nim „Newsweek”.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 26/2003

Artykuł pochodzi z dodatku „Włochy