Krajobrazy po hiszpańskiej wojnie. Co obejrzeć na VoD

Klasyka kina, dostępna online legalnie, w dobrej jakości technicznej i na dodatek nieodpłatnie, to nadal w Polsce rarytas. W ramach przeglądu OBRAS MAESTRAS możemy przypomnieć sobie filmy hiszpańskich mistrzów.

09.12.2022

Czyta się kilka minut

Kadr z filmu "Anioł zagłady" / MATERIAŁY PRASOWE /
Kadr z filmu "Anioł zagłady" / MATERIAŁY PRASOWE /

Wszystkie powstawały w czasach frankistowskiego reżimu, dlatego trudno uniknąć politycznych skojarzeń. Również w przypadku takich tytułów, jak „Duch roju” (1973) Víctora Erice, jednego z najpiękniejszych (i najstraszniejszych) filmów o dzieciństwie. Wielkimi oczyma sześcioletniej dziewczynki oglądamy w nim ponury kastylijski pejzaż i najbliższe relacje spustoszone przez wojnę domową. Każdy tu przed czymś ucieka: ojciec zajęty pszczelarstwem, nieszczęśliwie zakochana matka, ukrywający się partyzant, dzieci wpatrzone w kinowy ekran z doktorem Frankensteinem... Jego potworne dzieło zaczyna w pewnym momencie przekraczać granice filmowej fikcji, staje się metaforą dyktatury, pierwszego spotkania ze złem i końca niewinności. Efektem jest hipnotyzująca baśń pełna duchów, trujących grzybów, czarnych kotów, sztucznych ludzi i zegarków ze zdradziecką pozytywką. 

  • Filmy "Duch roju", "Polowanie", "Anioł zagłady" i "Śmierć rowerzysty" są dostępne w ramach festiwalu OBRAS MAESTRAS. Mistrzowie Kina Hiszpańskiego w Ninateka do 14 grudnia.

Główną rolę zagrała tu niesamowita Ana Torrent, znana potem z dziecięcych ról u Carlosa Saury. W programie tegorocznego przeglądu znalazło się jego mniej znane „Polowanie” (1966), porażający obraz spustoszenia dokonanego przez bratobójczy konflikt i rządy wojskowej junty. Drapieżny w treści i nowatorski w formie, film opowiada o trzech biznesmenach, niegdysiejszych falangistach, strzelających do królików w upalny dzień, gdzieś w górach pod Toledo. Męska przyjaźń nie wytrzymuje próby, gdy w grę wchodzą interesy, dają o sobie znać różnice społeczne, a z okolicznych jaskiń zaczynają wypadać szkielety. Różne formy przemocy – tej historycznej, tej zadawanej zwierzętom i tej międzyludzkiej, pod postacią mniejszych czy większych upokorzeń – doprowadzają do wybuchu szaleństwa. Saura i jego współscenarzysta Angelino Fons wiedzieli, jak przechytrzyć władzę, tworząc z „Polowania” klasyczny przykład politycznej alegorii. 

O tym, jaki jest głęboki stan umysłu hiszpańskiego establishmentu, zblatowanego z władzą i Kościołem, opowiedział cztery lata wcześniej Luis Buñuel w „Aniele zagłady”. Film nakręcony został co prawda na emigracji w Meksyku i wyrastał głównie z surrealistycznych pasji reżysera, ale przecież w owym „dramacie niemocy” czuje się na wskroś atmosferę bezwładu, hipokryzji i podskórnej agresji tak charakterystyczną dla czasów dyktatury. Wykwintne burżuazyjne przyjęcie, którego goście po niespodziewanym odejściu służby nie są w stanie z jakichś powodów opuścić domu, stopniowo zamienia się w prymitywny barłóg. Być może – sugeruje reżyser w oparach absurdu i satyry – innego końca świata nie będzie, jak właśnie taki, rozpoczynający się od zbiorowego letargu i zakończony walką o czysto biologiczne przetrwanie. 

Także „Śmierć rowerzysty” (1955) Juana Antonia Bardema, zaprzysięgłego antyfrankisty ze znanej filmowej rodziny, prześwietla krytycznie powojenną Hiszpanię. Robi to, w przeciwieństwie do swoich wielkich następców, trzymając się sfery obyczajowej i konwencji czarnego kryminału pomieszanego z neorealizmem. Oto kochankowie, należący do uprzywilejowanych warstw społeczeństwa, potrącają na drodze robotnika jadącego do pracy, chcąc jednak zachować swój romans w tajemnicy, uciekają z miejsca wypadku. Strach przed karą walczy o lepsze z wyrzutami sumienia, cała zaś historia zamienia się w duszne studium konformizmu, a zarazem w oskarżenie rodzimych elit o moralną korupcję. 

Przysporzyło to reżyserowi problemów z cenzurą i znacząco wpłynęło na los głównej bohaterki. Ale patrząc na hiszpańskie kino kręcone na przestrzeni kilku dekad widać dobitnie, iż podobnie jak w przypadku paru innych kinematografii tworzonych w cieniu cenzorskich nożyc, powstała garść prawdziwych perełek. Stały się nie tylko świadectwem swojej autorytarnej epoki, lecz niejednokrotnie przetrwały próbę czasu. 

 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej