Kaplica Sykstyńska: kto poprawił Michała Anioła?

W wyniku kompleksowej renowacji fresków Kaplicy Sykstyńskiej zupełnie zmieniły się ich kolorystyka i modelunek. Wciąż wywołuje to dyskusje wśród ekspertów. Jedni twierdzą, że wreszcie przywrócono oryginalny wygląd fresków, inni – że zostały one częściowo zniszczone. Kto ma rację?

19.01.2024

Czyta się kilka minut

Środkowa część "Sądu Ostatecznego" Michała Anioła Buonarrotiego (Kaplica Sykstyńska, 1536-1541) z postacią Chrystusa w centrum. W prawym dolnym rogu widoczny św. Bartłomiej, w którego skórze artysta miał zawrzeć swój autoportret. / Materiały organizatora wystawy
Środkowa część "Sądu Ostatecznego" Michała Anioła Buonarrotiego (Kaplica Sykstyńska, 1536-1541) z postacią Chrystusa w centrum. W prawym dolnym rogu widoczny św. Bartłomiej, w którego skórze artysta miał zawrzeć swój autoportret. / Materiały organizatora wystawy

Pierwsza msza w kaplicy wzniesionej za Sykstusa IV została odprawiona w 1483 r. – ściany Kaplicy Sykstyńskiej ozdobili malowidłami tacy artyści jak Domenico Ghirlandaio, Sandro Botticelli, Pietro Perugino, czy Cosimo Rosselli. W XVI wieku jednak dodane zostały freski wykonane przez Michała Anioła Buonarrotiego, i to właśnie ta część dekoracji stała się najsłynniejszym elementem kaplicy: to malowidła na sklepieniu (1508-1512) oraz Sąd Ostateczny na ścianie (1536-1541). W wyniku ich kompleksowej renowacji w latach 1980-1994 zupełnie zmieniły się ich kolorystyka i modelunek, co wciąż wywołuje dyskusje wśród ekspertów. Jedni twierdzą, że wreszcie przywrócono oryginalny wygląd fresków, inni – że zostały one częściowo zniszczone. 

Sztuka Powszechnie Nieznana to autorski cykl Magdaleny Łanuszki w Podkaście Tygodnika Powszechnego. W odcinku specjalnym nasza autorka, doktor historii sztuki, mediewistka i pasjonatka sztuki średniowiecznej, zaprasza do wysłuchania opowieści o kontrowersjach związanych z renowacją fresków Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.

Partnerami podkastu są: Manuscriptum, organizator, oraz Agencja Live, producent wystawy „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo”.

Ilustracje do tego odcinka:

Scena Grzechu pierworodnego i wygnania z Raju ze sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej - kombinacja zdjęć sprzed i po renowacji / Wikimedia Commons
Zestawienie dwóch fragmentów po renowacji (zróżnicowany modelunek detali) / materiały organizatora
Zestawienie dwóch fragmentów po renowacji (zróżnicowany modelunek detali) / katalog wystawy / materiały organizatora
Zestawienie ilustracji fragmentu Sądu Ostatecznego sprzed i po renowacji, opublikowane w artykule Gianluigi Colalucci, „Michelangelo Buonarroti: Restoration of the Frescoes on the Vaulted Ceiling and the Last Judgment in the Sistine Chapel”, Conservation Science in Cultural Heritage, 16(1), 89–126. https://doi.org/10.6092/issn.1973-9494/7166

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Absol­wentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, doktor historii sztuki, medie­wistka. Ma na koncie współpracę z różnymi instytucjami: w zakresie dydaktyki (wykłady m.in. dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Otwartego AGH, licznych… więcej

Podobne artykuły