Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Reżyserię studiował przed dwa lata w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w War-szawie, a później w Krakowie (obecnie obie szkoły noszą miano Akademii Teatralnych). W tym czasie współpracował z Jerzym Grzegorzewskim, Jerzym Jarockim i Krystianem Lupą w charakterze asystenta. Po studiach pracował m. in. jako copywriter, dziennikarz muzyczny i reżyser talk-show w TV Puls.
Debiut teatralny Jana Klaty
Samodzielnym debiutem reżyserskim Klaty na poważnej scenie był „Rewizor” Mikołaja Gogola wystawiony w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu w 2003 roku. Miesiąc później w Teatrze Polskim we Wrocławiu zrealizował autorską sztukę, „Uśmiech Grejpruta”, która w formie warsztatów została zaprezentowana już w 2002 roku podczas Wrocławskiego Forum Dramaturgii Współczesnej Eurodrama.
Wybrane spektakle w reżyserii Klaty
W 2004 we współpracy z gdańskim Teatrem Wybrzeże przygotował „H.” – oparty na „Hamlecie” Shakespeare’a spektakl rozgrywany w opuszczonej hali Stoczni Gdańskiej. Przed-stawienie zostało zarejestrowane w formie wideo w 2006 roku.
Inne głośne spektakle Jana Klaty to: „Lochy Watykanu” (premiera: 2004), „…córka Fizdejki” (premiera: 2004), „Fants$y” (premiera: 2005), „Sprawa Dantona” (premiera: 2008), „Król Lear” (premiera: 2014) czy „Wesele” (premiera: 2017).
Jan Klata - dyrektor Narodowego Starego Teatru
W latach 2013-2017 Klata był dyrektorem Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Dużą uwagę już na początku jego kadencji przykuło przedsta-wienie „Do Damaszku” wyreżyserowane przez niego na motywach sztuki Augusta Strindberga. W listopadzie 2013 roku pokaz został przerwany protestem części publiczności przeciwko nieakceptowalnemu w ich opinii poziomowi obsceny prezentowanemu w spektaklu.
Reżyser swoje przedstawienia realizował również za granicą: w Bochum, Graz, Düsseldorfie oraz w Moskwie. Jego twórczość była nagradzana na wielu festiwalach teatral-nych. Jest także laureatem Paszportu „Polityki” (2009), natomiast za „Króla Leara” otrzymał Złotego Yoricka (2015), przyznawanego za najlepszą polską inscenizację dzieł Shakespeare’a.
Klata słynie jako reżyser komentujący, diagnozujący i krytykujący współczesną (zwłaszcza Polską) rzeczywistość. Często sięga do tematów społecznych, politycznych oraz religijnych. To wszystko w połączeniu z jego artystycznym językiem na przestrzeni lat wywo-ływało tarcia i napięcia w sferze publicznej. Chociaż w opinii wielu twórca uczynił Narodowy Teatr Stary bardzo interesującym, to kontrowersje związane z jego osobą i decyzjami jako dy-rektora mocno podzieliły polską kulturę.
Felietony Jana Klaty
Jan Klata stale publikuje felietony w „Tygodniu Powszechnym” - znajdą je Państwo pod tym adresem. Przypominamy, że rejestrując się na naszej stronie, mogą Państwo czytać do 6 tekstów miesięcznie za darmo. Zachęcamy także do wykupienia dostępu do strony, by nie przegapić żadnego nowego tekstu naszego Felietonisty - kliknij tutaj, by wykupić dostęp.