Reklama

Georg Friedrich Haendel „Messiah"

Georg Friedrich Haendel „Messiah"

29.01.2007
Czyta się kilka minut
"

"»Mesjasz« jest kompozycją o charakterze epickim - pisał Eduard Hanslick. - Powinien być dziełem nieomal sakralnym, przesyconym atmosferą medytacji, choć bez roszczeń do gatunków religijnych (pasja, kantata)". Ten znakomity XIX-wieczny krytyk nie przewidział jednak renesansu muzyki dawnej wraz z jej współczesną "funkcjonalizacją" estetyczną. Dziś nie wystarczy grać na dawnych instrumentach, rekonstruować wykonanie autorskie z dwoma rogami (jak przed laty Christopher Hogwood), zamieniać partie kontra­tenoru na sopran bądź alt, eksponować koloraturę, chłopięce chóry czy nawet transponować całość na język teatru - z choreografią, scenografią itd. To wszystko już było. Rekonstrukcja czy raczej - dekonstrukcja Jacobsa polega na przywróceniu muzyce jej "dramaturgicznej" funkcji. I tu niby nic nowego: retoryka czy tzw. teoria afektów była przecież naczelną zasadą rządzącą muzyką w...

2438

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]