Dawid i Goliat

Dawid miał 15 lat, gdy został przez proroka Samuela pomazany (namaszczony) oliwą, 30, gdy został w Hebronie królem Izraela, a 70, gdy zmarł. Wybrany został przez Boga spośród ośmiu synów Isaja. Nie był chyba przez ojca traktowany przesadnie dobrze. Nie miał w sobie nic z ulubionego i zadbanego Józefa.

18.07.2017

Czyta się kilka minut

Isaj zapomniał o nim, prezentując swoich potomków przed prorokiem. Imienia matki w Księdze nawet nie wspomniano. Nie wiemy, jakie imiona nosili bracia (poza jednym wyjątkiem). Jeśli coś wiedział o przodkach, to o babce Rut. Podobno wraz z jedną z żon – Abigail – napisał o niej miłosną księgę. Wiemy też, że w sytuacjach opresji rodzinę swoją dla bezpieczeństwa i spokoju umieścił pośród Moabitów, z którymi łączył go związek krwi. A wyróżniał się już za młodu trzema talentami. Po pierwsze był dobrym pasterzem. Po drugie, musiał być silny i sprawny fizycznie (pokonał niedźwiedzia i lwa). Po trzecie, był muzykalny. Tradycja powiada, że grał na cytrze – tak dobrze, że uśmierzał królewski smutek i melancholię. Z czasem uporczywie dały się one we znaki Saulowi. Uchodził też za osobę piękną, o czym nie zapomniał Michelangelo w słynnej florenckiej rzeźbie.

Musiał być pewny siebie. Miał dużo odwagi, zdecydowania i bezwzględności. Brat Elijab powiada wręcz: znam twoją pychę i „złość twego serca”. Niepokojące słowa. Może rzeczywiście znał mroczne cechy przyszłego władcy?

To on, Dawid – najsłabszy i najmłodszy pośród żołnierzy Saula – stanął przeciw Goliatowi z Get, potężnemu wojownikowi osłoniętemu ciężką miedzianą zbroją i uzbrojnego w oszczep wyposażony w żelazny grot (dopiero zaczynała się epoka żelaza i surowiec ten był rzadki i cenny). Goliat prowokował wrogów przez wiele dni, ale Saulowi żołnierze tylko uciekali na jego widok. Dawid rozpytał się, co dostanie za zabicie Filistyna. Chłopak musiał być interesowny i nieskory do bezsensownych poświęceń. Ryzykował, ale miał w zamian otrzymać niezłą nagrodę: bogactwa i córkę króla za żonę. Bajkowa opowieść. Smok o imieniu Goliat dostał w czoło kamieniem z procy i padł martwy. Dawid sprytem pokonał mocarza – symbol aż nadto piękny. Przedstawiony królowi (choć wydawało się, że król już go znał z muzykowania), złożył przed nim głowę Goliata.

W tym miejscu ujawnia się jeszcze jedna właściwość Dawida: wiele razy w obu Księgach Samuela mowa o tym, że ktoś go ukochał. Miał w sobie jakiś wyjątkowy dar przyciągania ludzi. Był kochany, choć nie wiem, czy sam kochał. Jakby potrzebował uwielbienia i zaspokojenia swoich żądz, ale niewiele dawał czy umiał dać w zamian. W biblijnym tekście nie ma wzmianki o tym, że Dawid kogoś pokochał. Nie kochał, bo oznaczałoby to jakiś rodzaj zależności, uległości.

Już pierwsze rozdziały opowieści o Dawidzie pokazują troje jego miłośników. Pierwszy w kolejności był Saul. Choć miłość Saula była przetykana szaleństwem i nienawistną zazdrością. Drugi to Jonatan, syn Saula. Jego dusza, jak czytamy, „spoiła się z duszą Dawida i umiłował go Jonatan, jako duszę swoją”. Trzecią miłośnicą była Michol, córka Saula. I ona została jego pierwszą żoną w zamian za nieobrzezane członki dwustu filistyńskich mężów. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 30/2017