Czytajcie Benedykta!

Ojciec Święty podczas pielgrzymki do Niemiec wypowiadał rzeczy ogromnej wagi.

27.09.2011

Czyta się kilka minut

Myślę, że w przyszłości będziemy wracać do jego słów ze spotkania z Radą Kościoła Ewangelickiego w Niemczech. W dawnym klasztorze augustiańskim w Erfurcie - w tym samym, w którym młody Marcin Luter studiował teologię - Benedykt XVI swój tekst poświęcił Lutrowi, a całe wydarzenie nazwał wprost "spotkaniem z Lutrem". Więcej, Biskup Rzymu jakby użyczył swoich ust Lutrowi - wypowiadając wobec Kościoła i świata (i czyniąc swoimi!) - najważniejsze pytania, jakie w XVI w. stawiał sobie i Kościołowi niemiecki Reformator. Jeszcze więcej, Papież zdawał się podzielać nie tylko pytania, ale też wrażliwość religijną Lutra, z której się zrodziły.

Oto słowa Ojca świętego: "Wbrew życzeniu ojca [Luter] nie dokończył studiów prawniczych, ale studiował teologię i wkroczył na drogę wiodącą do kapłaństwa we wspólnocie zakonnej św. Augustyna. Na drodze tej nie interesował się tym czy owym, ale dręczyło go zagadnienie Boga, które stało się jego głęboką pasją i motywem całej jego drogi życiowej. »Jak zyskam łaskawego Boga?« - pytanie to przenikało jego serce i stało za wszystkimi jego poszukiwaniami teologicznymi oraz całą walką wewnętrzną. Teologia była dla Lutra nie problemem akademickim, ale walką wewnętrzną z samym sobą, to zaś z kolei było walką o Boga i z Bogiem. »Jak zyskam łaskawego Boga?«. Ciągle na nowo porusza mnie, że to pytanie było siłą napędową całej jego drogi życiowej. Kogo to bowiem naprawdę dziś jeszcze obchodzi, nawet wśród chrześcijan? Co oznacza pytanie o Boga w naszym życiu i w naszym przepowiadaniu? Większość ludzi, także chrześcijan sądzi, że Bóg w ostatecznym rachunku nie interesuje się naszymi grzechami i cnotami. Wie On oczywiście, że wszyscy jesteśmy tylko ciałem. Jeśli wierzy się jeszcze w coś ponad to i w sąd Boży, to jednak prawie wszyscy zakładają w praktyce, że Bóg powinien być wspaniałomyślny i - ostatecznie - w swym miłosierdziu przymknie oko na nasze drobne błędy. Już się tym nie przejmujemy. Czy jednak naprawdę te nasze błędy są tak małe?".

A więc: dla świata - pytanie o Boga - który nie jest jedynie hipotezą filozoficzną (jedną z wielu). Dla chrześcijan (wszystkich) - pytanie o jakość, intensywność i głębokość przeżywanej wiary. Jest ono przy tym najważniejszym pytaniem ekumenicznym: podobnie bowiem, jak istnieje ekumenizm męczenników, tak też istnieje ekumenizm wyznawców: mocna wiara katolików, ewangelików, prawosławnych, każdego z chrześcijan - sama w sobie prowadzi do jedności! I przeciwnie: to słaba, niepewna siebie wiara rodzi podziały: każe się skupić na krytyce "przeciwnika" (i na tym wyłącznie, co dzieli), ucieka z lękiem przed dialogiem, łatwo poddaje się ideologizacji i wartościowaniu wedle obcych jej kategorii.

Dla katolików - pytanie o świadomość niebagatelności grzechu, a także (last, but not least) o jakość refleksji teologicznej (intelektualnej, dogmatycznej, eklezjologicznej) - wobec eksplozji nowych form chrześcijaństwa "o znikomej zawartości instytucjonalnej, z niewielkim bagażem racjonalnym i jeszcze mniejszym bagażem dogmatycznym, a nawet o małej stabilności".

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kardynał, arcybiskup metropolita łódzki, wcześniej biskup pomocniczy krakowski, autor rubryki „Okruchy Słowa”, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Doktor habilitowany nauk humanistycznych, specjalizuje się w historii Kościoła. W latach 2007-11… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 40/2011