Conrad Festival: Przemoc spojrzenia

Czym jest obraz? I jak ma się on do słowa pisanego? Te pytania z pewnością są kluczowe, zarówno w twórczości Trippa, jak i Sebalda.

20.10.2015

Czyta się kilka minut

Spotkanie z J.P. Trippem w Instytucie Goethego /  / Fot. Tomasz Wiech
Spotkanie z J.P. Trippem w Instytucie Goethego / / Fot. Tomasz Wiech

Niezwykłe spotkanie z wybitnym niemieckim malarzem i grafikiem, Janem Peterem Trippem, oraz z Małgorzatą Łukasiewicz, wyjątkowo zasłużoną tłumaczką z języka niemieckiego, rozpoczęło się od... strony internetowej artysty. Jest to z pewnością niezwykłe miejsce w internecie, gdzie znaleźć można tylko film, na którym Tripp patrzy przenikliwym wzrokiem w kamerę. To świadoma forma sprzeciwu malarza, który odmawia udziału w hiperdynamicznej rzeczywistości cyfrowej. Stawką malarstwa, które zawsze zaczyna się od spojrzenia, jest wyrwanie obrazu z wiru czasu, statyka przeciw dynamice. 

Bo czym jest obraz? I jak ma się on do słowa pisanego? Te pytania z pewnością są kluczowe, zarówno w twórczości Trippa, jak i Sebalda. W książce „Unerzählt” (Nieopowiedziane), wspólnym projekcie obu twórców złożonym z 33 tekstów i 33 rysunków najważniejsza jest właśnie ta relacja (bądź jej brak). Czym obraz może być ekwiwalentem dla opowieści? A może jej uzupełnieniem?


CZYTAJ TAKŻE:


Spotkania poświęcone wybitnym zmarłym twórcom często przeradzają się w zbiór wspomnień i anegdot – w tym przypadku stało się odwrotnie. W. G. Sebald był poniekąd pełnoprawnym uczestnikiem dyskusji, która w istocie była kolejną odsłoną sporu o filozoficzne pryncypia, czyli status rzeczywistości i jej reprezentacji. Mimo wieloletniej przyjaźni między Trippem a Sebaldem, nie udało im się nigdy ustalić wspólnego stanowiska w tej sprawie. Pisarz widzi świat tekstem, a malarz mówi obrazami.

Spotkanie poprowadziła Magdalena Heydel. 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.