Wiosenna bieriozka

Tadeusz Kantor powiedział, że do teatru nie wchodzi się bezkarnie. Nawet do teatru, a cóż dopiero do Sali Kongresowej w Pałacu Kultury! Dlatego nie dziwi mnie rumor, rwetes i raban powstały po odwołaniu występu Państwowego Akademickiego Zespołu Choreograficznego Pieśni i Tańca im. Nadieżdy Nadieżdinowej, pieszczotliwie zwanego Bieriozka.

11.03.2008

Czyta się kilka minut

Balet, o którym równie głośno jak o Chórze Aleksandrowa - to nie byle co! Niestety, nie byle co niedoszłe. Nad widownią wisiał bowiem miecz Damoklesa. Ekran akustyczny. Tony betonu przetykanego szczerozłotą nicią.

Wisiał nader niepewnie, niebacznie, nieco nierzetelnie, zbyt ryzykownie jak na głowy państwa naszego i ościennie przyjaznego przedstawicieli. No i nie doszło do spotkania aktu twórczej prorosyjskiej ekspresji z rozbuchanymi oczekiwaniami oficjalnych czynników. Przyjazd Bieriozki jednak nie będzie niepowtarzalną okazją do zapoznania się z tradycją, historią i kulturą rosyjską. Ani przyjazd, ani wyjazd, niestety. Jedyny w swoim rodzaju i najlepszy towar eksportowy Rosji, krzewiący na najwyższym poziomie tradycję, historię, bogactwo i kulturę tego kraju nie dotrze do kontrahentów.

Wszystko zaczęło się 60 lat temu. Wówczas w Moskwie w programie estradowym Nadieżdy Nadieżdinowej pojawił się korowód dziewcząt. Publiczność była urzeczona. Bieriozka - nawiązująca do narodowych tradycji, obyczajowości, a przy tym dowcipna w swoich scenicznych obrazkach - pozostaje dumą Rosji i zachwyca światową widownię. Jak zachwyca, kiedy nie zachwyca? Po co baletowi ekran akustyczny? Jeśli rzeczywiście "Fenomen artystyczny baletu polega na tańcu w korowodzie, ze skomplikowanym układem choreograficznym, który w połączeniu z przepięknymi strojami staroruskiej kultury sprawia wrażenie, że artyści nie tańczą, a płyną po scenie", to Bieriozka może płynąć, abstrahując od ekranu w Sali Kongresowej. A że byłoby to ryzykowne? Ryzyk-fizyk!

Po pierwsze: każde uwodzenie jest ryzykowne. Po drugie i ostateczne: patrz słowa Tadeusza Kantora. A ponieważ kto jak kto, ale każdy VIP z Kantorem miał do czynienia, sprawa wydawała się oczywista - Bieriozka, i basta. Ale niedoczekanie. Władze Pałacu Kultury zlekceważyły kulturę, zlekceważyły władzę, zlekceważyły Kantora i zlekceważyły Bieriozkę, która się nie odbędzie. Nie dziwota przeto, że Ruś zagrzmiała.

"Czy zamknięcie Sali Kongresowej dzień przed występem rosyjskiego baletu Bieriozka to sprawa polityczna?" - zapytała Moskwa. "To sprawa techniczna" - odpowiada wiceprezes Pałacu Krzysztof Markowski.

Oskarżeń ważkich kurzawa nie opada pomimo buchającej zza węgła wiosny.

Paldament paldamentem, a ja podzielam zdanie moskiewskich analityków, że zamknięcie sali mogło być aktem wrogości wobec Federacji Rosyjskiej. Cóż z tego, że jeszcze kilkanaście polskich miast będzie miało okazję pogrążyć się w bieriozkomanii, gdy VIP-y

z wiadomej ambasady zmuszone zostaną do przedzierzgnięcia się w groupies i ganiania za "płynącymi w legendarnym korowodzie" idolkami po całej Polsce. Co z Warszawą? Gdzie na nadwiślańskim bruku ma Bieriozka duszoszcipiatielnyje evergreeny wykonywać?

Prawdopodobnie pozostaną jej koncerty w niecce Stadionu Dziesięciolecia, czyli fundamentach Orlego Gniazda. Ale przecież można gdziekolwiek: chociażby w Łazienkach, na Wiejskiej, w przeciągu i na drągu. Toż to wiosna! Toż to Bieriozka!

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 11/2008