Reklama

W imię zielonej nędzy

W imię zielonej nędzy

31.03.2009
Czyta się kilka minut
Olszewski opisał supeł idei: albo próbujemy zapewnić dobrobyt każdemu i doprowadzamy do katastrofy ekologicznej, albo wybieramy regres w piękną nędzę, za to "ratujemy świat".
K

Konsumujemy z rozpędu. Obżeramy się, chociaż nie chcemy jeść. Skąd się wzięła ta choroba pokolenia McDonaldów? Ano stąd, że organizm człowieka zaprogramowano przed tysiącami lat na wyczynowy wysiłek łowów, na ciągły post i krótkie chwile sytości, kiedy to trzeba magazynować w ciele tłuste zapasy.

Dla ewolucji kultury stulecie to równie mały dystans. Żyjemy wciąż w kulturze niedostatku, świętowania zwycięstwa nad nędzą i chomikowania przypadkowych zdobyczy - takie obyczaje, etyki i estetyki rządzą nami w nieprzystającym do nich świecie taniego nadmiaru. Toteż nieuchronnie popadamy w paradoksy i sprzeczności. Człowiek wrażliwy, wychowany we współczesnej zachodniej cywilizacji, doświadcza consumer guilt jak dawniej doświadczał catholic guilt. Bo Bogu już nic do orgazmu - tymczasem jak tu się nie zawstydzić przy trzecim telewizorze i dziesiątej pizzy, gdy w ...

7288

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]