Sztuczna inteligencja:krok ku kreatywności

11.01.2021

Czyta się kilka minut

 / OPEN AI / MATERIAŁY PRASOWE
/ OPEN AI / MATERIAŁY PRASOWE

Tylko wyobraźnia mówi mi o tym, co może być” – pisał niemal sto lat temu André Breton w „Manifeście surrealizmu”. Surrealizm to pierwsze, co przychodzi do głowy, kiedy patrzy się na fantastyczne obrazy foteli w kształcie awokado czy sześcianów-jeżozwierzy. Powstały one za sprawą projektu Dall-E (skojarzenie z Salvadorem Dalim nieprzypadkowe) firmy Open AI. Dall-E to samouczący się algorytm tworzący obrazy na podstawie opisów. Wpisując „fotel w kształcie awokado”, otrzymamy dowolną liczbę wersji właśnie takiego obrazka. Skąd jednak tak abstrakcyjne połączenia jak awokado i fotel? Komputery względnie łatwo było nauczyć myśleć „logicznie”, ale kreatywność maszyn była dla programistów wyzwaniem. Jednym z jej przejawów może być umiejętność spójnego łączenia pojęć – takich jak sześcian i jeżozwierz. Dall-E jest więc próbą zrobienia kolejnego kroku na drodze do sztucznej inteligencji. Można sobie wyobrazić sporo zagrożeń, jakie niesie technologia zdolna wygenerować każdy możliwy obraz, o czym piszą sami jej twórcy. Jej powstanie nie oznacza, że maszyny otrzymały wyobraźnię, natomiast mówi nam o tym, co może być. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
W „Tygodniku Powszechnym” od 2007 r. Od początku odpowiadał za profile pisma na Twitterze i Facebooku, a także za działania e-marketingowe „Tygodnika” i cyfrowe subskrypcje. Obecnie pełni funkcję Head of Digital Expansion. Pisze o tematach z zakresu… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 3/2021