Szostakowicz i Knittel

U Knittla narracja pasyjna występuje na przemian z polifonicznym recytatywem chóru, będącym rekonstrukcją historii Jezusa. Obydwie sfery zbiegają się w punkcie, który wyznacza surowa architektonika dzieła, oparta na znakomitym kontrastowaniu głosów solistów dźwiękami elektroniki oraz akcentami perkusji. Niezwykle oszczędne główne partie (często śpiewane niemal na jednym dźwięku) stwarzają przestrzeń intymności i bliskości doświadczenia bólu. W ten sposób “Męka" staje się opowieścią o przygotowaniu na nadejście śmierci, jest narracją o dramacie konkretnego człowieka. Ten uniwersalny wymiar kompozycji staje się szczególnie wyraźny w scenie ukrzyżowania, kiedy skupiony głos Chrystusa zwiastuje już inną tonację: subtelne, niemal delikatne dźwięki smyczków zapowiadają zakończenie dramatu. I finał właśnie wydaje się najciekawszy. W ostatniej części baryton Ewangelisty, pełen...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Tak, chcę
czytać więcej »
Masz już konto? Zaloguj się
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Podobne teksty
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]