Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Precyzja drogowców

Precyzja drogowców

15.01.2007
Czyta się kilka minut
Były różne pomysły, jak usprawnić dojazd turystów w Tatry, łącznie z tunelem pod Gubałówką. Wszystkie, także najbardziej szalone, publicznie ogłaszano i dyskutowano. Najnowszy projekt przychodzi kuchennymi drzwiami. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kościelisko na stronie 31 (dokument liczy 42 strony) mówi o przekwalifikowaniu szosy Zakopane-Czarny Dunajec na drogę klasy "G". Co oznacza ta literka? Zgodnie z Rozporządzeniem ministra transportu z 2 marca 1999 r. symbol "G" określa drogę główną o szerokości minimalnej 25 (jeżeli ma być jednojezdniowa) lub 35 metrów (w przypadku dwujezdniowej). Autorzy Studium chcą zarezerwować na drogę pas szerokości co najmniej 30 metrów, a więc - jak można się domyślać - planują szosę o dwóch jezdniach, zapewne oddzielonych od siebie pasem zieleni, ogrodzonych ekranami dźwiękochłonnymi lub płotami z siatki drucianej. Droga o takich parametrach przebiegać ma wzdłuż granicy Tatr od wylotu Doliny Chochołowskiej do Małej Łąki. Krokusy na Polanie Biały Potok i Kominiarski Wierch będziemy podziwiać przez przezroczyste panele z pleksi. Nie jest też wykluczone, że perspektywę Doliny Kościeliskiej, najpiękniejszej w polskich Tatrach, zamknie betonowa estakada nad Kirami.
W

W tym samym Studium kryje się jeszcze jeden dziwny zapis: droga-widmo, łącząca kompleks narciarski w Dzianiszu, istniejący tylko w wyobraźni projektantów, z "ośrodkami turystyczno-rekreacyjnymi" w Poroninie i Bukowinie Tatrzańskiej. Droga klasy "Z", czyli zbiorcza, o szerokości minimalnej 20 metrów, zupełnie nowa, przebiegać ma równolegle do istniejącej szosy przez Dzianisz, tylko po przeciwnej stronie potoku. Potem przeciąć ma starą drogę i wspiąć się na wysokość tysiąca metrów w rejonie Gruszków Wierchu. Dalszy przebieg trasy trzymany jest w tajemnicy.

Trzeba mieć nosa, aby uderzyć w zachodnie podnóża Tatr. Krokusy, owieczki, tradycyjna gazdówka: gdzie indziej tego już nie ma. Polscy drogowcy z niebywałą precyzją trafiają w miejsca najcenniejsze pod względem przyrodniczym, krajobrazowym lub kulturowym. Majstersztykiem było poprowadzenie autostrady A4 przez...

1364

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]