Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
W tradycji żydowskiej uchodzi za jeden z pięciu zwojów (megilot) i znajduje się w trzeciej części Pism. Wedle tradycji judaistycznej (Talmud) jej autorem miał być prorok Samuel, ale badacze literatury biblijnej wskazują datę jej powstania na okres wygnania do Persji albo też na czasy Ezry, zwanego też skrybą. Wiele jest wymiarów tej księgi. Mowa tu o lewiracie znanym już z historii rodzinnej Judy. Jest też obecny w wielu księgach wątek wygnania i powrotu. Piękna to opowieść o teściowej i przybranej córce połączonych lojalnością, wzajemnym oddaniem i troską; rzadki rodzaj pastoralnej opowieści wśród wyjątkowo dramatycznych biblijnych ksiąg. Dla wielu czytelników najważniejsze jest jednak to, że rzecz dotyczy genealogii króla Dawida, z którego rodu narodzi się Mesjasz. Rut jest prababką króla, a dla chrześcijan pramatką Zbawiciela.
Rut uchodzi za trzecią przedstawioną w Biblii konwertytkę. Pierwszym jest kapłan Midianitów (z plemienia Kenitów), teść Mojżesza, Jetro. Obserwował on ucieczkę Hebrajczyków z Egiptu oraz ich marsz przez pustynię. Tam oznajmił wszystkim, że Pan, Adonaj, jest Bogiem największym. Jego potomkowie szli przez lata z Żydami, a potem osiedlili się w Galilei (mówi nam o tym Jozue). Król Dawid zwracając się do Kenitów powiedział im: „Opuśćcie Amelekitów, bym was z nimi nie zniszczył”. Idźcie, bo byliście z nami od wyjścia z Egiptu. Po wojnie dzielił się z nimi łupami. Drugą konwertytką była wszetecznica Rachab z Jerycha, która ocaliła szpiegów izraelskich. Wiedziała od lat, że na te ziemie zdąża wielki lud otoczony opieką swojego Boga. Pomogła, oczekując w zamian zmiłowania i życzliwości. Tak też się stało.
Rabin Aleksandrii, mając te osoby za konwertytów, pisał: „Osądzajcie narody wedle tego, co w nich najlepszego – Jetro, Rachab i Rut. Jak to więc jest? Zapytaj narody świata, dlaczego do mnie nie przybyliście? Odpowiedzieli: »Byliśmy grzeszni i zakłopotani«. I Bóg odrzekł: »Czy można było być gorszymi niż Rachab, której dom stał przy murach miasta, przyjmowała klientów i puszczała się z nimi w środku Jerycha? Gdy zbliżyła się do mnie, przyjąłem ją, z jej łona pochodzą prorocy oraz sprawiedliwi [chodzi m.in. o Jeremiasza]. A Jetro był kapłanem i czcicielem idoli, a gdy zbliżył się do mnie, dałem mu szlachetnych potomków. A Rut, Moabitka, czyż jej nie przyjąłem i nie sprawiłem, iż z niej zrodzili się królowie Judy?«”. To właśnie ci obcy zobaczyli, że nie ma Boga większego niż Bóg Izraela, że pośród wszystkich bogów ten tylko jest potężny.
Kapłan, dziwka i prosta wiejska dziewczyna byli pierwszymi konwertytami. Dzisiaj judaizm, szczególnie liberalny, jest bardziej otwarty na osoby z innych narodów. Ale jedno pozostaje niezmienione: judaizm (poza jednym znanym wyjątkiem – Chazarowie) nie prowadził działalności misyjnej i nie szuka nawróceń. Pozostaje religią zamkniętą, można rzec: plemienną, scalony swoją historią i upartą wiarą w przymierze. ©