Pierwsi konwertyci

Księga Rut w chrześcijańskim kanonie biblijnym umieszczona jest zaraz po Księdze Sędziów, w części historycznej (stało się tak, ponieważ opisana historia działa się w epoce sędziów).

10.04.2017

Czyta się kilka minut

W tradycji żydowskiej uchodzi za jeden z pięciu zwojów (megilot) i znajduje się w trzeciej części Pism. Wedle tradycji judaistycznej (Talmud) jej autorem miał być prorok Samuel, ale badacze literatury biblijnej wskazują datę jej powstania na okres wygnania do Persji albo też na czasy Ezry, zwanego też skrybą. Wiele jest wymiarów tej księgi. Mowa tu o lewiracie znanym już z historii rodzinnej Judy. Jest też obecny w wielu księgach wątek wygnania i powrotu. Piękna to opowieść o teściowej i przybranej córce połączonych lojalnością, wzajemnym oddaniem i troską; rzadki rodzaj pastoralnej opowieści wśród wyjątkowo dramatycznych biblijnych ksiąg. Dla wielu czytelników najważniejsze jest jednak to, że rzecz dotyczy genealogii króla Dawida, z którego rodu narodzi się Mesjasz. Rut jest prababką króla, a dla chrześcijan pramatką Zbawiciela.

Rut uchodzi za trzecią przedstawioną w Biblii konwertytkę. Pierwszym jest kapłan Midianitów (z plemienia Kenitów), teść Mojżesza, Jetro. Obserwował on ucieczkę Hebrajczyków z Egiptu oraz ich marsz przez pustynię. Tam oznajmił wszystkim, że Pan, Adonaj, jest Bogiem największym. Jego potomkowie szli przez lata z Żydami, a potem osiedlili się w Galilei (mówi nam o tym Jozue). Król Dawid zwracając się do Kenitów powiedział im: „Opuśćcie Amelekitów, bym was z nimi nie zniszczył”. Idźcie, bo byliście z nami od wyjścia z Egiptu. Po wojnie dzielił się z nimi łupami. Drugą konwertytką była wszetecznica Rachab z Jerycha, która ocaliła szpiegów izraelskich. Wiedziała od lat, że na te ziemie zdąża wielki lud otoczony opieką swojego Boga. Pomogła, oczekując w zamian zmiłowania i życzliwości. Tak też się stało.

Rabin Aleksandrii, mając te osoby za konwertytów, pisał: „Osądzajcie narody wedle tego, co w nich najlepszego – Jetro, Rachab i Rut. Jak to więc jest? Zapytaj narody świata, dlaczego do mnie nie przybyliście? Odpowiedzieli: »Byliśmy grzeszni i zakłopotani«. I Bóg odrzekł: »Czy można było być gorszymi niż Rachab, której dom stał przy murach miasta, przyjmowała klientów i puszczała się z nimi w środku Jerycha? Gdy zbliżyła się do mnie, przyjąłem ją, z jej łona pochodzą prorocy oraz sprawiedliwi [chodzi m.in. o Jeremiasza]. A Jetro był kapłanem i czcicielem idoli, a gdy zbliżył się do mnie, dałem mu szlachetnych potomków. A Rut, Moabitka, czyż jej nie przyjąłem i nie sprawiłem, iż z niej zrodzili się królowie Judy?«”. To właśnie ci obcy zobaczyli, że nie ma Boga większego niż Bóg Izraela, że pośród wszystkich bogów ten tylko jest potężny.
Kapłan, dziwka i prosta wiejska dziewczyna byli pierwszymi konwertytami. Dzisiaj judaizm, szczególnie liberalny, jest bardziej otwarty na osoby z innych narodów. Ale jedno pozostaje niezmienione: judaizm (poza jednym znanym wyjątkiem – Chazarowie) nie prowadził działalności misyjnej i nie szuka nawróceń. Pozostaje religią zamkniętą, można rzec: plemienną, scalony swoją historią i upartą wiarą w przymierze. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 16/2017