Reklama

Paradoksalne spotkanie

Paradoksalne spotkanie

16.03.2003
Czyta się kilka minut
Ideologia i kultura popularna skutecznie czasem odbierają sztuce bogactwo wieloznaczności. Tak stało się w przypadku Fridy Kahlo. Trudny życiorys meksykańskiej malarki - spopularyzowany przez feministki, dziennikarzy, a ostatnio także przez film - sprawił, że przerodziła się ona w banalną ikonę popkultury.
N

Na szczęście zdarza się też - choć znacznie rzadziej - że niebezpieczne dla twórcy zaangażowanie w masową ideologię nie unicestwia jego działalności artystycznej. Dobrym tego przykładem jest mąż Fridy - Diego Rivera. A także inni meksykańscy muraliści.

W 1910 roku zmieniała się artystyczna Europa. Matisse zdążył już doprowadzić do skandalu fowistycznego na Salonie Jesiennym, Picasso namalować „Panny z Avignonu”, a Marinetti ogłosić „Manifest futuryzmu”. Duchamp myślał już zapewne o przełomowym „Akcie schodzącym po schodach nr 2”. Środowisko skupione wokół almanachu „Der Blaue Reiter” dorastało do pierwszej, manifestacyjnej wystawy. Już niedługo miał powstać De Stijl.

W 1910 roku w Ameryce Środkowej, kilka lat wcześniej niż w Europie, rozpoczynała się inna rewolucja, społeczno-polityczna. W Meksyku załamywał się właśnie feudalizm. Do zbuntowanego demosu dołączyli artyści...

9908

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]