Opera tylko dla dorosłych
Opera tylko dla dorosłych
Kiedy Simon Rattle obejmował dyrekcję Filharmonii Berlińskiej, na koncercie inauguracyjnym zabrzmiały dwa utwory, V Symfonia Gustawa Mahlera i „Asyla” na wielką orkiestrę symfoniczną – kompozycja Thomasa Adèsa. Dwa lata później, po prapremierze w Covent Garden, Adèsowską „Burzę” okrzyknięto jedną z najlepszych adaptacji sztuk Szekspira w dziejach formy operowej. Jego debiutancka opera „Powder Her Face” z 1995 r. – luźno nawiązująca do biografii Margaret Campbell, która swym nienasyconym apetytem na mężczyzn i burzliwym rozwodem z jedenastym księciem Argyll doprowadziła do pamiętnego skandalu polityczno-obyczajowego – zdążyła objechać już cały świat. Adès zdecydowanie prowadzi w wyścigu do miana następcy Benjamina Brittena, przynajmniej zdaniem krytyków brytyjskich. W światowych rankingach często plasuje się w pierwszej dziesiątce najwybitniejszych kompozytorów współczesnych.
W...
Dodaj komentarz
Chcesz czytać więcej?
Wykup dostęp »
Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie!
Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.
Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!
Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »
Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.
Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]