Ogród krzyżujących się opowieści

Nigdy wcześniej nie byłem w Krakowie - mówił podczas Festiwalu Alberto Manguel - a jednak czuję, że znam to miejsce bardzo dobrze, ponieważ za pośrednictwem literatury odwiedziłem wcześniej średniowiecze, byłem w starych szkołach talmudycznych, poznałem teksty Bruno Schulza, znam horror nazistowskiej okupacji...

Kraków jest miejscem, w którym krzyżują się opowieści, jednym z miejsc fantastycznych, do których wiedzie wiele dróg. Jedna z najważniejszych to droga literatury".

Kiedy trzy lata temu wpadliśmy na pomysł zorganizowania Festiwalu Conrada, postawiliśmy sobie dwa cele. Stworzyć w Krakowie przestrzeń dla pasjonujących dyskusji o literaturze, oddać w ręce miłośników czytania miejsce, w którym przez kilka dni w roku będą mogli spierać się o swych ulubionych pisarzy, ich dzieła i poglądy. Ale to nie wszystko. Na międzynarodowym festiwalu literatury muszą się pojawić najlepsi i najpopularniejsi pisarze z całego świata. To oczywiste. Festiwal Conrada gości ich co rok. Ale prócz literackich gwiazd na naszej imprezie spotkać można również debiutantów i twórców doskonale już znanych za granicą, a w Polsce wciąż czekających na odkrycie. Pokazujemy także związki literatury z innymi sztukami: filmem, teatrem, muzyką, plastyką. Wreszcie istotną rolę odgrywa u nas twórczość pisarzy nieżyjących, jednak w naszym przekonaniu ważnych dla współczesnej dyskusji o kulturze.

Wszystkiemu patronuje Joseph Conrad, pisarz, który tworzył w języku angielskim, ale który właśnie z Krakowa wyruszył w 1873 r. w swą światową podróż. Teraz co rok powraca do nas jako symboliczny patron wielkiego święta literatury. Festiwal nie jest poświęcony jego twórczości, ale w programie zawsze umieszczamy wydarzenia, które twórczość Josepha Conrada prezentują w nowych interpretacjach. To jeden z naszych ważnych celów: pokazać Conrada w innej - nieznanej dotąd w Polsce - odsłonie.

Zaczynaliśmy skromnie, od kilkudziesięciu gości. Dziś Festiwal Conrada jest znany w całym świecie, uchodzi za najważniejszą imprezę literacką w kraju, jedyne takie wydarzenie w Polsce o randze międzynarodowej. Jest to efekt zaangażowania i ciężkiej pracy wielu ludzi, a także instytucji kultury: naszego miasta i jego włodarzy, którzy nie szczędzą pomocy, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Fundacji Tygodnika Powszechnego, która jest sercem i mózgiem całego przedsięwzięcia, Instytutu Książki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jak również licznych fundacji literackich, które uczestniczą w przygotowaniu każdej edycji.

Możemy się rozwijać również dzięki Wam, dzięki wspaniałej publiczności festiwalowej, która coraz liczniej odwiedza nasz ogród krzyżujących się opowieści. Festiwal Conrada jest świętem literatury, okazją do dyskusji o pisaniu i czytaniu, a także skutecznym sposobem na promocję Krakowa jako największej stolicy literatury.

Już dziś gorąco zapraszamy Was na przyszłoroczną edycję, obok zaś prezentujemy namiastkę tego, co od 2 do 6 listopada działo się w Krakowie!

Grzegorz Jankowicz, Dyrektor Wykonawczy Festiwalu

Michał Paweł Markowski, Dyrektor Artystyczny Festiwalu

Piotr Mucharski, Dyrektor Programowy Festiwalu

Szczegółowe informacje na temat Festiwalu Conrada można znaleźć na stronie internetowej: www.conradfestival.com

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 47/2011