Reklama

Nowe prowincje

Nowe prowincje

29.10.2017
Czyta się kilka minut
Gdzie leży prowincja? Co ją charakteryzuje? Jakim językiem należałoby ją opisywać? A może te pytania są w ogóle niepotrzebne albo źle postawione?
Od lewej: Michał Sowiński, Wioletta Grzegorzewska oraz Weronika Gogola
W

Wioletta Grzegorzewska i Weronika Gogola, bohaterki spotkania „Nowoczesne prowincjałki”, w swojej prozie pokazują, że Wiesław Myśliwski, ogłaszając ostateczny kres kultury chłopskiej, mylił się. Wieś w oczywisty sposób zmienia się – każdy, kto próbuje dziś o niej mówić z perspektywy romantyczno-semntymentalnej, sam skazuje się na banał i, co gorsza, koszmarną nudę. Podczas spotkania obie autorki opowiadały o doświadczeniu wiejskości – zarówno z perspektywy biograficznej, jak i literackiej. Co szczególnie ważne, w ich podejściu pełno jest krytycznego dystansu i trzeźwego osądu. „W kulturze wiejskiej było i jest bardzo wiele elementów, na które nie ma mojej zgody” – mówiła Grzegorzewska. Dzięki perspektywie, w której wychodzimy poza czarno-biały obraz świata, możemy swobodnie i bez żadnych kompleksów wykorzystywać to, co szczególnie cenne i ważne, odrzucając tradycje opresyjne (szczególnie związane z konserwatywnym modelem wychowywania dziewczynek).

Świetnym tego przykładem mogą być obrzędy związane ze śmiercią. „Pamiętam śmierć swoich bliskich jako coś bardzo naturalnego. Wszystkie rytuały związane z pogrzebem pozwalają oswoić się z bólem i stratą. Dzięki temu nie boje się śmierci” – stwierdziła Gogola. Podobny potencjał tkwi w ludowej buńczuczności, o którym wspominała Grzegorzewska. Dzięki niej mamy odwagę walczyć o własne zdanie, ale też przepracowywać kompleksy. Prowincja to przestrzeń, którą często traktujemy protekcjonalnie, choć przecież w każdy z nas jest coś z prowincjusza. Gdy przestaniemy się niepotrzebnie wywyższać, być może nauczymy się czerpać z tego siłę.


​Czytaj wszystkie relacje z Festiwalu Conrada 2017 >>>

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]