Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
- W miesięczniku znajdziemy opowiadania Burroughsa i Bowlesa, rozmowy z nimi (Bowles: “Ludzie Zachodu spodziewają się, że Wschód utwierdzi ich w tym, co już o nim wiedzą") oraz szereg ciekawych esejów poświęconych Tangerowi. “Tanger jest jak basen, z którego trudno się wydostać, i czas traci tu sens; dni prześlizgują się jeszcze mniej zauważalnie niż piana na wodospadzie - tak wyobrażam sobie czas w klasztorze, mijający dyskretnie, w mięciutkich pantoflach; zresztą te dwie instytucje, Tanger i klasztor, mają jeszcze inny wspólny mianownik: samowystarczalność" - pisał Truman Capote.
- W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbyła się premiera opery “Curlew River" Benjamina Brittena w reżyserii Axela Weidauera. Przedstawienie to otwiera cykl “Terytoria", w ramach którego prezentowane będą mniej znane XX-wieczne i współczesne dzieła - m.in. utwory Janačka, Mykietyna, Glassa.
- Po kilkuletniej przerwie od 19 listopada zwiedzać będzie można Galerię Sztuki Polskiej XX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie (w Gmachu Głównym przy al. 3 Maja 1), z dziełami artystów, poczynając od Młodej Polski (m.in. Boznańska, Malczewski, Stanisławski, Ślewiński, Weiss, Wyspiański, Wojtkiewicz, Laszczka), poprzez dwudziestolecie międzywojenne (Witkacy, Pronaszko, Chwistek, Czyżewski, Pankiewicz, Cybis, Waliszewski, Nacht-Samborski), twórców I i II Grupy Krakowskiej (Kantor, Stern, Maria Jarema, Nowosielski, Mikulski, Skarżyński, Brzozowski), dzieło Andrzeja Wróblewskiego, rzeźby Aliny Szapocznikow, malarzy Grupy Wprost (Maciej Bieniasz, Zbylut Grzywacz, Leszek Sobocki, Jacek Waltoś), aż do członków Grupy Ładnie (Marcin Maciejowski, Rafał Bujnowski i Wilhelm Sasnal) oraz Katarzyny Kozyry i Alicji Żebrowskiej. Szczegóły: http://www.muzeum.krakow.pl/prawe/galeria.htm
- A najnowsze dzieła Katarzyny Kozyry oraz Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego oglądać można w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej. Wystawa jest częścią cyklu “W samym centrum uwagi", w którym prezentowana będzie też twórczość m.in. Zbigniewa Libery, Grzegorza Sztwiertni, Cezarego Bodzianowskiego, grupy Twożywo, Joanny Rajkowskiej...
- Także w CSW w dniach 18-19 listopada odbędzie się konferencja naukowa “Leopold Buczkowski in memoriam" w setną rocznicę urodzin pisarza. O życiu i twórczości autora “Czarnego potoku" mówić będą m.in. Hanna Kirchner i Adam Wiedemann.
- W Poznaniu trwa 5. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Słowa “Verba Sacra". W tym roku będzie można usłyszeć m.in. “Żywoty Świętych Cyryla i Metodego" i fragmenty “Małego Księcia". Szczegóły:
- W dniach 17-20 listopada w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu odbywać się będzie II Festiwal Kryminału, przygotowany przez Instytut Książki oraz Stowarzyszenie Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej “Trup w szafie". Wśród gości znajdą się Aleksandra Marinina i Borys Akunin oraz autorzy polscy, m.in. Marek Krajewski. Odbędą się dyskusje - m.in. o Londynie, Barcelonie i Moskwie w powieściach detektywistycznych Artura Conan Doyle’a, Vázqueza Montalbána i Akunina. Przyznana też zostanie nagroda za najlepszą powieść kryminalną 2004 roku. Szczegółowy program:
- 26 listopada w Łodzi rozpocznie się XIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage. Zaproszeni zostali Andriej Konczałowski i Jiří Menzel oraz Ralph Fiennes (aktor znany m.in. z “Angielskiego pacjenta" i wyświetlanego właśnie u nas “Wiernego ogrodnika"), który otrzyma nagrodę aktorską im. Krzysztofa Kieślowskiego. Złotą Żabę za całokształt twórczości przyznano pośmiertnie włoskiemu operatorowi Tonino Delli Colli’emu, autorowi zdjęć do “Dawno temu w Ameryce" i “Imienia róży". Nagrody za całokształt twórczości otrzymają też: Gustaw Holoubek oraz duet reżyser-operator: Kazimierz Kutz i Wiesław Zdort.
- Podczas warszawskiego festiwalu “Barwy Dźwięku" (25-27 listopada) wysłuchać będzie można koncertów m.in. muzyki perskiej, białoruskiej, ukraińskiej, XIII-wiecznych pieśni dominikańskich i średniowiecznych “Cantigas de Santa Maria". Więcej informacji:
- Jarosław Klejnocki zastanawia się w “Lampie" (2005, nr 11) nad przyczynami, dla których - jak uważa - twórczość Adama Zagajewskiego spotyka się w Polsce z lekceważeniem i niechęcią środowiska literackiego, zupełnie inaczej niż poza naszym krajem: “Po pierwsze - zawiść; po drugie - zazdrość; po trzecie - osobność tej twórczości i samego poety; po czwarte - niechęć pisarza do środowiskowych fraternizacji; po piąte - obrona przezeń »niemodnych« wartości w sztuce; po szóste - niezrozumienie jego pisarstwa wskutek ignorancji, złej woli bądź braku kompetencji; po siódme - ideologizacja i estetyzacja współczesnej literatury polskiej; po ósme - kojarzenie Adama Zagajewskiego z establishmentem literackim i elitami intelektualnymi; po dziewiąte - zawiedzione oczekiwania względem twórczości autora »Komunikatu«; po dziesiąte - potrzeba kozła ofiarnego lub raczej: chłopca do bicia. I tak oto odbywa się aksamitne mordowanie jednego z najwybitniejszych polskich poetów współczesnych".
- “Kiedy pojawiły się pierwsze znakomite książki Austera (»Trylogia nowojorska«, »Odnaleźć samotność«, »Muzyka przypadku«), wydawało się, że mamy do czynienia z autorem rangi najciekawszych amerykańskich prozaików, takich jak: Philip Roth, John Barth, Thomas Pynchon czy Don DeLillo, których proza poszerza granice gatunku, czule przysłuchując się rytmom i melodiom współczesnej amerykańskiej angielszczyzny. »Szaleństwa Brooklynu«, książka krzepiąca, być może terapeutyczna odpowiedź na wydarzenia z 11 września, dowodzi, że miejsce Austera jest jednak raczej u boku bardziej popularnych autorów, takich jak John Irving. Auster przestał być ostry" - pisze Jerzy Jarniewicz, recenzując najnowszą powieść autora “Dymu", która ukazała się właśnie po polsku.
- Na rynku pojawiła się kolejna gazeta codzienna: wydawany przez Agorę “Nowy Dzień".
(af)