Na skróty

4 listopada 70 urodziny obchodzi Michał Głowiński - znakomity historyk i teoretyk literatury (m. in. “Porządek, chaos, znaczenie", “Powieść młodopolska", “Gry powieściowe", “Style odbioru"), współautor klasycznego już “Zarysu teorii literatury" oraz “Słownika terminów literackich", badacz dzieła Tuwima i Leśmiana, wieloletni kronikarz i przenikliwy analityk peerelowskiego języka nowomowy, autor autobiograficznych próz (m.in. “Czarne sezony", “Magdalenka z razowego chleba") stanowiących świetny literacko zapis doświadczenia wojennego, czasu Holokaustu i lat stalinowskich. Naszemu Autorowi składamy najserdeczniejsze życzenia! “Na scenie jest od pół wieku, zagrał grubo ponad sto ról, w tym Króla Leara, Stomila w »Tangu« i Pana w »Kubusiu Fataliście«. Po przełomie 1989 roku nie poszedł drogą łatwego sukcesu w telenowelach, nie sprzedał swojej twarzy do reklam, trzymał się artystycznego teatru i ambitnego filmu. Wolał czytać w radiu poezje Herberta, jego głos jest dzisiaj głosem »Pana Cogito« - pisze o obchodzącym 70. urodziny Zbigniewie Zapasiewiczu Roman Pawłowski. - Kiedy polska sztuka aktorska choruje na telewizję, gdy aktorzy teatralni zamiast grać role, grają siebie, kiedy nadmiar emocji wypiera ze sceny myśl, zawsze można powiedzieć: ale jest przecież Zbigniew Zapasiewicz!". W ramach benefisu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie wybitny aktor wystąpił w jednoaktówkach Becketta (“Katastrofa", “Impromptu »Ohio«", “Ostatnia taśma Krappa") wyreżyserowanych przez Antoniego Liberę. Z okazji 80. rocznicy urodzin Zbigniewa Herberta (29 października) na domu przy ul. Promenada 21 w Warszawie (poeta mieszkał tu w latach 1973-98) odsłonięto pamiątkową tablicę, w Instytucie Kultury Polskiej odbyła się sesja naukowa poświęcona jego twórczości, a w Filharmonii Narodowej koncert “Kiedy ręce odpadną od wierszy", w czasie którego śpiewano wiersze Herberta z muzyką Grzegorza Turnaua. Katarzyna Herbertowa, wdowa po autorze “Rovigo", ostatecznie potwierdziła, że jego rękopisy trafią do Beinecke Library uniwersytetu Yale (USA), a uzyskane dzięki temu fundusze - na konto Fundacji Zbigniewa Herberta. Fundacja na rzecz Nauki Polskiej przyznała po raz kolejny tzw. “polskie Noble". Tegorocznymi laureatami zostali prof. Jadwiga Staniszkis, prof. Janusz Limon, prof. Wojciech J. Stec i prof. inż. Krzysztof Matyjaszewski. Wręczenie nagród odbędzie się 3 grudnia na Zamku Królewskim w Warszawie. W księgarniach pojawiła się nowa książka Jarosława Marka Rymkiewicza “Słowacki. Encyklopedia". “Rymkiewicz przypomina nieco Indianę Jonesa. Na co dzień jest spokojnym profesorem szacownego Instytutu Badań Literackich oraz subtelnym poetą elegijnym. I tylko od czasu do czasu objawia się jako niestrudzony i nieustraszony odkrywca zaginionych skarbów przeszłości - pisze w “Gazecie Wyborczej" Marcin Baran. - Przeszłość ta to głównie czasy polskiego romantyzmu, skarbami zaś są najwięksi polscy pisarze romantyczni - Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Aleksander Fredro". W krakowskim kinie Kijów, po przedpremierowym pokazie głośnego filmu Olivera Hirschbiegla “Upadek (“Der Untergang") o ostatnich dniach Hitlera, odbyła się zorganizowana przez “Tygodnik Powszechny" i Apollo Film debata “Zwyczajne monstrum", z udziałem korespondenta dziennika “Die Welt" Gerharda Gnaucka, filmoznawcy Tadeusza Lubelskiego, Andrzeja Wajdy i Krzysztofa Kozłowskiego. Zarejestrowana przez telewizję debata wyemitowana zostanie w sobotę 13 listopada w TVP3, jej zapis opublikujemy na łamach “TP". W krakowskiej Galerii Starmach trwa wystawa Marka Piaseckiego (rocznik 1935), członka Grupy Krakowskiej, na przełomie lat 50. i 60. współpracującego jako fotografik m. in. z “Tygodnikiem Powszechnym", od 1967 r. mieszkającego w Szwecji. Przygotowana przez Annę Bujnowską ekspozycja fotogramów, heliografii, kolaży, kompozycji przestrzennych i prac wykonanych w technikach mieszanych to powrót artysty wybitnego, a w kraju niemal zapomnianego. Wernisaż zainaugurował doroczny “Miesiąc fotografii w Krakowie", największą tego typu imprezę w Polsce. Szczegóły: Warszawskie środowisko teatralne przyznało po raz kolejny Feliksy Warszawskie. W tym roku nagrody otrzymali: za reżyserię Jerzy Jarocki (“Błądzenie" wg Gombrowicza w Teatrze Narodowym), za rolę kobiecą Ewa Wiśniewska (Matka, Ciocia, Królowa i Hrabina w “Błądzeniu"), za rolę męską Piotr Fronczewski (Edyp w “Królu Edypie" Sofoklesa oraz Frederick we “Fredericku, czyli Bulwarze Zbrodni" Schmitta w Teatrze Ateneum), a także za role drugoplanowe - Dominika Kluźniak oraz Damian Damięcki. W warszawskim Teatrze Dramatycznym, w ramach Festiwalu Festiwali Teatralnych Spotkania, wystąpił zespół Narodowej Opery Pekińskiej, prezentując m.in. “Księżniczkę Turandot", inspirowaną operą Pucciniego. “Na olśniewający efekt »Turandot« pracowało osiem wieków tradycji chińskiej opery - pisze Janusz R. Kowalczyk. - Jej pekińska odmiana, wykształcona w XVIII wieku, łączy elementy teatru, śpiewu, muzyki, tańca, pantomimy, akrobatyki oraz wschodnich sztuk walki. Z pozoru wydaje się doprowadzoną do skrajności sztucznością: ściśle skodyfikowane typy ról, charakterystyczny kostium i makijaż, utrzymany w wyrazistej poetyce styl śpiewania, wystudiowane ruchy i gesty. Wszystko to jednak składa się na przedstawienie pełne niezwykłej harmonii i dostojnego rytmu". W Filharmonii Narodowej wystąpił zbierający znakomite recenzje na świecie polski barokowy zespół Arte dei Suonatori wraz z angielską skrzypaczką Rachel Podger. W obchodzącym półwiecze istnienia łódzkim Teatrze Wielkim odbyła się premiera “Adriany Lecouvreur", opery Francesca Cilei w reżyserii Tomasza Konina. Ukazała się po polsku nowa powieść Paula Austera “Noc wyroczni". W rozmowie z Jerzym Jarniewiczem Auster - autor m. in. “Trylogii nowojorskiej" i scenariusza do filmu “Dym" -mówi o różnicach między pracą prozaika i scenarzysty: “Stan ducha, w jakim znajduje się powieściopisarz, nie ma nic wspólnego ze stanem ducha scenarzysty. Powieść wypływa organicznie z wnętrza pisarza, który żyje życiem swoich bohaterów w trzech wymiarach, czuje z nimi te same zapachy i te same smaki. Robiąc film, myśli się natomiast o tym, co powinno znaleźć się w kadrze. Jeśli chodzi o słowa, liczy się tylko dialog. Pisanie scenariusza przypomina układanie puzzli. Ale z drugiej strony, celem obu sztuk jest opowiedzieć historię". “Ruszamy od stycznia z głównym pasmem, dokumentu historycznego i poświęconego ważnym sprawom międzynarodowym, koło 21. Drugie pasmo, koło 23 - to dokument artystyczny. Trzecie, edukacyjne, w środku dnia. Czwarte - przyrodniczo-przygodowe. Plus szybki reportaż - forma u nas nowa. Rozwijam po prostu to, co zaczął Andrzej Fidyk" - zapowiada w wywiadzie dla “Gazety Wyborczej" Krzysztof Talczewski, nowy szef redakcji dokumentu w Programie 1 TVP, absolwent historii sztuki UJ i Sorbony, od 1987 realizujący filmy dokumentalne dla telewizji francuskiej (m.in. “Solidarność", “Historia ZSRR", “Historia Watykanu"). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiedziała podwyżkę abonamentu RTV w roku 2005. Za używanie telewizora (lub telewizora i radia) będziemy płacić miesięcznie 15,80 złotych, za samo radio: 5 złotych.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 45/2004

Podobne artykuły

Obraz tygodnia
"Kiedy pada pytanie, co z kina Kieślowskiego pozosta­ło dzisiaj, mam odczucie, że jego postać i dzie­ło nie przestają drażnić, głównie chyba w śro­dowisku polskiego kina. Proponowałbym więc, żeby zo­stawić psychologiczne urazy i kompleksy, i dostrzec ogromną aktualność, nowocze­sność i piękno jego filmów. Ale może to, co najważniejsze - dostrzec ten potężny ładunek empatii... Wtedy może zaczniemy szczerze roz­mawiać, czego brakuje we współczesnej sztu­ce, a co jest w jego twórczości. Czasem spoty­kając się z interpretacją jego twórczości, łapię się za głowę: jakich strun on do­tykał! Równie często w tych tekstach zamiast opisu jego dzieła widzę jakąś psychodramę, autoanalizę, jakiś psychologiczny opis nie tyle tego, co jest na ekranie, ile problemów, z któ­rymi boryka się autor. Być może szczerość jego filmów, ich siła powodu­je, iż chciałoby się go zamknąć i otworzyć za 20 lat, bo byłoby łatwiej. Nie przeszkadzałyby pytania, które stawiał, tematy, które podej­mował, talent i pracowitość oraz uczciwość, które ewidentnie z jego utworów emanują - mówi Krzysztof Piesiewicz w dyskusji na temat filmów Krzysztofa Kieślowskiego ("Kino" nr 1/2006). - Być może te pojawiające się w Polsce głosy, że jego kino jest anachroniczne, to próba powiedzenia: dosyć z tym facetem, wystarczy! Chciałoby się go przeskoczyć i pójść dalej. My­ślę jednak, że w takim stanie emocji to się nie uda: nie zrobi się nic na jego miarę". Redakcyjną rozmową z udziałem także Natalii Korynckiej-Gruz, Katarzyny Taras, Konrada J. Zarębskiego i Stanisława Zawiślińskiego "Kino" inauguruje Rok Kieślowskiego, w którym obchodzić będziemy 10-lecie śmierci reżysera. Styczniowy numer miesięcznika ukazał się w odnowionej szacie graficznej. Znajdziemy w nim m.in. szkic Piotra Wojciechowskiego o "Harrym Potterze" oraz rozmowę z Agnieszką Odorowicz.
W wieku 88 lat zmarła Birgit Nilsson, wybitna szwedzka śpiewaczka operowa, legendarna odtwórczyni ról wagnerowskich, m.in. Brunhildy w "Pierścieniu Nibelunga" i Izoldy w "Tristanie i Izoldzie".
Paszporty "Polityki" otrzymali w tym roku: Rafał Blechacz (muzyka), Jan Klata (teatr), Robert Kuśmirowski (sztuki piękne), Marek Krajewski (literatura), Przemysław Wojcieszek (film), zespół Skalpel (estrada) oraz Paweł Dunin-Wąsowicz (kreator kultury).
W warszawskim Muzeum Narodowym trwa wielka monograficzna wystawa Józefa Pankiewicza, prezentująca ponad 500 dzieł artysty, którego 140. rocznica urodzin przypada w tym roku. "Trzeba chodzić po tej wystawie z pełną świadomością swoistości tego zjawiska, symptomatycznego dla polskiej sztuki, rzadko radykalnej, rzadko przecierającej szlaki całkiem nowe. Ale trzeba je docenić" - pisze Dorota Jarecka. Obok - recenzja Bogusława Deptuły.
Obraz tygodnia
Według badań przeprowadzonych przez Zakład Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej w Warszawie około połowa Polaków w ogóle nie czyta książek. Jako osoby mające systematyczny kontakt z książką (przynajmniej siedem książek rocznie) ocenia się 17 proc. społeczeństwa.
W Stanach Zjednoczonych ukazały się wiersze zebrane Zbigniewa Herberta. 600-stronicowy tom "The Collected Poems 1956-1998" sprzedał się w nakładzie 15 tys. egzemplarzy i zbiera znakomite recenzje. "Gazeta Wyborcza" cytuje m.in. Charlesa Simica z "The New York Review of Books": "Choć Herbert nie zdążył otrzymać Nobla jak Miłosz czy Szymborska, z pewnością zasługuje na to, aby być w ich towarzystwie. Z tej trójcy jest poetą najbardziej oryginalnym i obdarzonym największym poczuciem humoru".
W Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie odbyła się prezentacja książki "Ewangelia według Judasza", której autorzy - poczytny pisarz Jeffrey Archer i biblista prof. F. Moloney - próbują przedstawić historię Jezusa z punktu widzenia Judasza. Książka trafi do księgarń 14 krajów, w Polsce wydał ją Rebis.
Nagrodę im. Karla Dedeciusa, przyznawaną po raz trzeci przez Fundację Roberta Boscha dla polskich tłumaczy literatury niemieckojęzycznej i niemieckich tłumaczy literatury polskiej, otrzymają w roku 2007 Tadeusz Zatorski i Martin Pollack. Tadeusz Zatorski jest autorem przekładów dzieł m.in. Heinricha Heinego, Heinricha Bölla, Maxa Webera oraz myśli i aforyzmów Georga Christopha Lichtenberga. Martin Pollack ma w swoim translatorskim dorobku książki Ryszarda Kapuścińskiego, Henryka Grynberga, Wilhelma Dichtera i Michała Głowińskiego.
Tymczasowym dyrektorem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie została Elżbieta Ofat, dotychczas odpowiedzialna za sprawy administracyjne i operacyjne placówki.
Obraz tygodnia
W wieku 90 lat w Warszawie zmarł ksiądz Jan Twardowski, poeta. Autorowi słynnej frazy "Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą", naszemu dawnemu współpracownikowi, poświęcamy w tym numerze "Tygodnika" specjalny dodatek.
"Jesteśmy spadkobiercami pradawnej wiedzy, którą przekazywano przez wieki... Wiele słów, których używamy automatycznie, jest w rzeczywistości jej żywym świadectwem. Ponieważ zapomnieliśmy, jakie jest prawdziwe znaczenie powszechnie używanych słów, takich jak »katolik« czy »uniwersytet« - słów, które mogłyby skierować nas w stronę jednego, w stronę uniwersalnego i niepowtarzalnego - musimy wynajdować nowe słowa, na przykład »holistyczny« (wywiedzione z greckiego »holos«, które oznacza całość albo całkowitość), aby przypominały nam o niebezpieczeństwie fragmentaryzacji i rozproszenia wiedzy. Coraz mocniej odczuwa się w świecie potrzebę, aby te dwa światy - świat nauki i świat religii - zeszły się z sobą, zdając sobie zarazem sprawę, że w obydwu patrzy się na życie z odmiennych punktów widzenia. Jeden świat, oparty na niezwykłym pomnażaniu wiedzy związanej wyłącznie z aktywnością umysłu czy też mózgu, wydaje się prowadzić nas do coraz większej złożoności i wyprowadzać nas na zewnątrz, przede wszystkim na zewnątrz nas samych. Drugi świat i jego wiedza wydają się odnosić do »bycia«, do czegoś, co prowadzi nas ku wnętrzu i tam odsłania tajemnicę" - tłumaczył Michel de Salzman, uczeń Georgija Iwanowicza Gurdżijewa (1877-1949).