Koronczarka – między Polską a Indiami

Zanim wejdzie na ścianę, kilka dni rysuje, potem ręcznie wycina. To benedyktyńska robota.

18.03.2019

Czyta się kilka minut

Instagram.com/ne.spoon
Instagram.com/ne.spoon

Jeden z jej szablonów miał 170 metrów kwadratowych – odbity od niego złoty ornament oplata dziś fasadę kamienicy w centrum Berlina. Ażurowe murale warszawskiej artystki NeSpoon znajdziemy w większości europejskich państw, od Szwecji po Portugalię. Każdy jest unikalny, musi komponować się z kraj­obrazem i charakterem miasta. W Polsce jak dotąd powstało kilka – w Gdańsku, Lublinie, na ścianie piekarni w Koniakowie. Ten ostatni ma szczególne znaczenie, bo NeSpoon od dziesięciu lat, na przekór streetartowym trendom, inspiruje się koronczarstwem.

Dokładnie 8 marca, w Międzynarodowym Dniu Kobiet, swój koronkowy mural ­NeSpoon­ namalowała na jednej ze ścian w Delhi. Do stolicy Indii artystka pojechała na zaproszenie fundacji St+art, zajmującej się promocją sztuki poza zamkniętą przestrzenią muzeów i galerii. Projekt powstał z grupą delhijskich koronczarek i nawiązuje do lokalnych motywów tej sztuki. Cel? Zaznaczenie obecności kobiet w przestrzeni publicznej.

Koronka przypomina mandalę – podkreślają indyjskie media. Odkąd NeSpoon porzuciła klasyczne malarstwo, odwołuje się w swojej sztuce do najbardziej pierwotnych i uniwersalnych symboli, rozpoznawalnych w każdej części świata, kojarzonych z tradycją, medytacją i harmonią. Potrzeba powrotu do tego, co najprostsze, przejawia się także w doborze materiałów – poza puszkami farby NeSpoon chętnie sięga po glinę. Odciskanie koronek w glinie to zresztą jedna z najpowszechniejszych metod zdobienia naczyń na całym świecie. Różnica polega na tym, że NeSpoon odciska swoje koronki w przestrzeni miasta.

To również prywatna forma buntu – NeSpoon przez wiele lat działała w organizacji pozarządowej walczącej z nielegalnym zajmowaniem przestrzeni publicznej przez wielkoformatowe reklamy. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Od 2018 r. związana z „Tygodnikiem Powszechnym”, dziennikarka i redaktorka Działu Kultury, wydawczyni strony TygodnikPowszechny.pl. W 2019 r. nominowana do nagrody Polskiej Izby Książki za najciekawszą prezentację książek i czytania w mediach drukowanych. Od… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 12/2019