Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wprowadzenie

Wprowadzenie

06.09.2013
Czyta się kilka minut
Brahms mawiał, że muzyk, by osiągnąć doskonałość, musi równie dużo ćwiczyć, co czytać.
L

Literatura – przekonywał – bardziej niż inne sztuki skłania do namysłu nad relacją między konkretnym medium (nie tylko słowem, ale też dźwiękiem i obrazem) a rzeczywistością. Tylko ten, kto zadaje sobie pytanie o swoje miejsce w świecie oraz o narzędzia (czyli właśnie medium), za pomocą których to miejsce sposobi do życia, będzie poszerzał skalę swych twórczych możliwości.
Dla Brahmsa czytanie nie było marginalną aktywnością, której można się oddawać w czasie wolnym od innych zajęć, lecz najważniejszym spośród egzystencjalnych ćwiczeń.
Myślimy podobnie: również dla nas literatura jest rodzajem metafizycznego treningu, który winien towarzyszyć każdemu z naszych światowych działań. Dlatego stworzyliśmy Festiwal Conrada, czyli wielki warsztat lektury i debaty, do którego od pięciu lat zapraszamy nie tylko pisarzy i znawców literatury, ale także czytelników funkcjonujących na co dzień w innych porządkach, zajmujących się innymi sprawami, ale nigdy nie rezygnujących z okazji do rozmowy o przeczytanej niedawno książce.
W trzecim Magazynie Conradowskim prezentujemy kolejnych gości tegorocznej edycji: Petera Sloterdijka, wybitnego filozofa, który wiele miejsca w swych rozważaniach poświęcił pojęciu medium; Filipa Springera, reportera opisującego ludzi odpowiedzialnych za kreowanie przestrzeni, projektowanie architektonicznej ramy dla naszego życia; Nicolasa Presla, autora komiksów i powieści graficznych, opowiadającego swe historie za pomocą obrazu – niemego języka. Zapowiadamy także dwie ważne debaty: o relacjach między podróżowaniem a pisaniem (z udziałem wybitnych eseistów i pisarzy) oraz o wojnach pokoleń (z przedstawicielami kilku generacji polskich intelektualistów).
Grzegorz Jankowicz, dyrektor wykonawczy Festiwalu Conrada

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]