Reklama

Wejście do gry

Wejście do gry

26.04.2007
Czyta się kilka minut
Słabością propozycji Stokfiszewskiego jest brak interpretacyjnej gwałtowności.
Ż

Żeby sensownie podjąć problem podrzucony przez Stokfiszewskiego, musimy zgodzić się przynajmniej w dwóch kwestiach. Pierwsza: krytyka poezji okopuje się w językach preferujących autonomiczną albo ekspresyjną teorię dzieła literackiego. O ile refleksje nad polską prozą inspirowane są nowymi sposobami rozumienia języka, ideologii, płci, jednostki, społeczeństwa, narodu, religii, władzy, o tyle w krytyce poezji panują przekonania anachroniczne, wynikające z przywiązania do idei poezji odziedziczonej w spadku po romantyzmie. Druga: im większa różnorodność języków komentarza, tym wyrazistsze staje się to, że krytyka zarządza wartościami poetyckimi i określonymi estetykami. Nie powinniśmy zapomnieć także o sprawdzianie, jakim dla krytycznej retoryki jest uwodzicielska "wola mocy", z której zrezygnowaliśmy, zadowalając się "wolą przyjaźni".

Jeśli zgodzimy się co do...

5975

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, trzymiesięczny lub roczny.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]