W imię nieobecnych

Dziś już nie wystarczy myśleć globalnie, działać lokalnie. Potrzeba rozwiązań na skalę światową. Etyka w ekonomii i finansach, szerszy dostęp do kultury i edukacji, obalenie dyktatu zysku i wydajności - to, zdaniem katolickich intelektualistów z ruchu Pax Romana, podstawy budowania sprawiedliwego świata.

“Ubóstwo i niesprawiedliwość. Wyzwania dla etyki i kultury" - tak brzmiał temat międzynarodowego kongresu ruchu katolickich intelektualistów i profesjonalistów Pax Romana, który pod koniec lipca odbył się w Warszawie i Krakowie. Po raz pierwszy Pax Romana obradowała w Polsce (od 1971 r. jej członkiem są Kluby Inteligencji Katolickiej). Warszawska konferencja podsumowywała sześcioletni cykl spotkań poświęconych globalizacji i dialogowi ze światowymi instytucjami finansowymi.

- Trzeba od nowa rozpocząć dyskusję nad ubóstwem - mówi Piotr Cywiński z warszawskiego KIK (został wybrany prezesem Pax Romana w Europie). - To był temat szalenie modny w latach 80., ale dziś nie widzimy żadnych efektów. Sfera biedy ogromnie się rozszerzyła. Odejście od debaty wokół przyczyn i skutków ubóstwa oznacza skazanie następnych milionów na egzystencję na granicy nędzy bądź śmierć głodową.

Do dyskusji o skutkach i sposobach walki z ubóstwem zaproszono m.in. Jérôme’a Bindé (wicedyrektora UNESCO ds. nauk społecznych), prof. Javiera Iguiniza z Uniwersytetu Katolickiego w Limie i prof. Pawła Dembińskiego z uniwersytetu we Fryburgu. Doudou Diene, specjalny sprawozdawca ONZ ds. rasizmu i segregacji rasowej, ostrzegał, że uwagę światowej opinii zdominowała walka z terroryzmem. Przeznacza się na nią większość środków, które dotychczas trafiały do państw dotkniętych ubóstwem. Tymczasem bieda przybiera nowe formy. To już nie tylko brak środków do życia, na który cierpi połowa ludzkości. To także odcięcie milionów ludzi od edukacji i kultury, co powoduje, że nędza zatacza coraz szersze kręgi i coraz trudniej się z niej wydobyć.

Ks. Manuel Alphonse z Indii działa na rzecz przywrócenia godności i praw 250 milionom ubogich rodaków, uznawanych za “nietykalnych". Kastowość uważa za typowy przykład nierówności i ucisku, u którego podstaw leży duchowość. Jednak apele do parlamentarzystów, interwencje w urzędach, publikacje w mediach pozostają bez echa.

- Wielu wielkich ludzi Indii doceniało kreatywność ubogich. Rozumiało, że to oni są kołem zamachowym historii - mówi ks. Alphonse. - Myśleli tak Budda, Gandhi, ojcowie indyjskiej konstytucji. Tylko dzięki ubogim możliwe będzie budowanie nowego partnerstwa dla solidarności.

Patricio Rodé, prezes Pax Romana, podkreśla, że duchowość jego organizacji opiera się na ciągłym nawracaniu się w Kościele i dawaniu świadectwa Ewangelii: - Mamy różną służbę: na szczeblach lokalnych i międzynarodowych, ale charakteryzuje nas podobna chęć poszukiwania sposobów, jak być rzemieślnikami pokoju na ziemi.

Joanna Jureczko-Wilk, dziennikarka "Gościa Niedzielnego"

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 32/2004