Reklama

Ładowanie...

Miejskie Przedsiębiorstwo Kolizyjne

Miejskie Przedsiębiorstwo Kolizyjne

13.07.2020
Czyta się kilka minut
W

Warszawa, koniec czerwca: autobus spada z wiaduktu trasy S8. Kilka dni później kolejny uderza w zaparkowane pojazdy. Badania wykazują, że kierowcy zażywali narkotyki. Policjanci rybnickiej drogówki ruszają na kontrole pracowników komunikacji miejskiej – i wykrywają amfetaminę u jednego z badanych. „Boimy się, że kierowcy zaczną odchodzić z pracy” – mówi wiceprezydent Warszawy. Zawieszenie umowy z firmą Arriva, zatrudniającą zatrzymanych, skutkuje paraliżem kilkunastu linii. Ale w Mazowieckiem sytuacja i tak jest niezła. Kierowców mających odpowiednie kwalifikacje brakuje w kraju od lat – najgorzej jest w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu. Przyczyny: brak edukacji oraz obowiązkowej służby wojskowej (podczas której wielu młodych ludzi zdobywało te uprawnienia), emigracja i demografia – to starzejąca się grupa zawodowa, obciążona wysokimi kosztami uzyskania uprawnień. Bilans warunków pracy i płacy (mediana to 3,8 tys. zł brutto miesięcznie) zniechęca kandydatów. Kierowcy skarżą się na stres związany z odpowiedzialnością za mienie oraz jazdą w korkach, wczesne godziny rozpoczynania pracy i towarzyszące jej znużenie. Wypoczynkowi nie sprzyja konieczność dorabiania, zwykle za kierownicą taksówki. Kawa może nie wystarczyć. ©℗

Autor artykułu

Od 2018 r. związana z „Tygodnikiem Powszechnym”, redaktorka wydania internetowego, autorka tekstów o tematyce kulturalnej i społecznej. W 2019 r. nominowana do nagrody Polskiej Izby Książki...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]