Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Ankieta opracowana przez młodych z różnych środowisk kościelnych zawiera 37 pytań zgrupowanych w trzy bloki. Pierwszy blok dotyczy związku z Kościołem. Pytają oni, czy ich rówieśnicy chodzą do Kościoła – jeśli nie, to dlaczego? Czym on jest dzisiaj dla młodego człowieka? Dlaczego nie odnajdują się w Kościele? Czy angażują się w jakieś wspólnoty albo grupy parafialne? Kto im pomaga rozwijać się duchowo? Czy mają możliwość rozmawiania o Kościele? Czy czują się rozumiani? Czego oczekują od Kościoła? Drugi blok dotyczy powołania – ankieta pyta m.in., czym dla młodych jest powołanie. Czy rozmawiają o nim i z kim? Co pomaga w odkrywaniu powołania? Trzeci blok pytań dotyczy środowiska i kontekstu społecznego. Autorzy ankiety ciekawi są np., gdzie młodzi spotykają się z rówieśnikami poza wspólnotami kościelnymi. Jak im się żyje w dzisiejszej Polsce? Jakie napotykają trudności i w czym dostrzegają swoje szanse?
Ankietę, skierowaną do osób w wieku 16–29 lat, łatwo jest wypełnić (choć znajdują się w niej też pytania otwarte). Organizatorzy szacują, że co najmniej połowa ankiet zostanie wypełniona na smartfonach.
W styczniu Sekretariat Synodu rozesłał do Kościołów lokalnych ankietę na temat sytuacji młodych w różnych krajach i prowadzonego tam dla nich duszpasterstwa. Zapytany, jak się ma „krakowska ankieta” do „ankiety watykańskiej”, bp Grzegorz Ryś odpowiedział, że obie ankiety wzajemnie się uzupełniają: – Ankieta watykańska skierowana jest do osób pracujących z młodzieżą: duszpasterzy, katechetów, liderów grup. Postanowiliśmy zapytać samych młodych, co sądzą o naszej pracy.
Tymczasem papież ogłosił orędzie na tegoroczny, 32. Światowy Dzień Młodzieży (obchodzony w diecezjach), w którym pokazuje młodym ludziom, jak mimo wszechobecnej kultury tymczasowości odnaleźć się w Kościele – rzeczywistości zakorzenionej w tradycji, wskazującej (zawsze w nowy sposób) sens teraźniejszości i nadzieję na przyszłość. A przy tym unikającej pułapki tradycjonalizmu.
Zapowiada się ciekawy czas. Jest szansa, że Kościół, przyjmując perspektywę młodych, sam odmłodzi swoje myślenie. ©℗