Koniec opery żebraczej

Stało się. Bogdan Zdrojewski wszczął wobec Janusza Pietkiewicza postępowanie odwoławcze ze stanowiska dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Nareszcie, chciałoby się powiedzieć.

30.09.2008

Czyta się kilka minut

Fatalny sposób zarządzania, słanie kolejnych próśb do ministerstwa o dotacje, przy jednoczesnym niewywiązywaniu się z obietnicy przeprowadzenia strukturalnych reform, narastający konflikt z załogą, spadek formy orkiestry i baletu, żenujące wybory repertuarowe, propagowanie cepeliady i akademii rocznicowych to tylko niektóre grzechy dotychczasowego szefostwa. Teatr grał sporo, a widzów podobno w minionym sezonie przybyło, ale scena warszawska pod względem artystycznym spadła do ligi prowincjonalnych teatrów operowych.

Podejmując decyzję tuż przed rozpoczęciem sezonu, minister pogwałcił jednak reguły rządzące operowym światem i wszedł w buty poprzednika, który dwa lata temu w podobnym trybie posadził na dyrektorskim stołku umocowanego w Pałacu Prezydenckim Pietkiewicza, a wyrzucił Mariusza Trelińskiego. Więc nie idzie o zasadność odwołania, ale o styl jego przeprowadzenia. Stery w TW-ON przejmuje od października Waldemar Dąbrowski. Mam wątpliwości, czy jest to kandydatura najlepsza. Bo skoro nie udała się Dąbrowskiemu restrukturyzacja instytucji kilka lat temu, są marne szanse, że zdoła ów moloch z wojującymi związkami zawodowymi naprawić teraz. A to jest zadanie dla odważnego menadżera najpilniejsze. Oczywiście tuż za koniecznym zaangażowaniem wyśmienitego dyrygenta, który podejmie regularną pracę z zespołem. Prawą ręką w kwestiach repertuarowych ma być powtórnie Mariusz Treliński. I to jest gwarantowana połowa sukcesu.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 40/2008