W SKRÓCIE

28 lutego - 5 marca 2012

05.03.2012

Czyta się kilka minut

Zmarł Erland Josephson. Wybitny aktor, stały współpracownik Ingmara Bergmana, u którego zagrał w 14 filmach, autor kreacji w dziełach Tarkowskiego i Greenawaya. Miał 88 lat.

Zmarł Tadeusz A. Zieliński. Muzykolog i krytyk muzyczny, autor prac o muzyce współczesnej. Miał 81 lat.

Całkiem, nareszcie szczęśliwi... „Artysta z latami (...) nabiera w swoim słowniku rutyny – i ty już też dobrze chyba wiesz, co sprawiają zestawienia, zaśpiewy, uszeregowanie słów: żeby wyszedł patos, smutek, nadzieja, czułość – Bóg wie co. Ale właśnie chodzi o to, żeby z tego nie wiała rutyna, tylko ciągle nowe wzruszenie, mądrość, zwyczajność i ta świeżość, w którą można wsadzić nawet stare, spadające liście jesienne. (...) ale trzeba mieć siły, serce i tę szczyptę odwagi” – pisał Zygmunt Mycielski do Jarosława Iwaszkiewicza w roku 1953, po przeczytaniu cyklu wierszy „Warkocz jesieni” autorstwa tego ostatniego. „Czułe i delikatne to sprawy – i trzeba jeszcze czegoś, czego nikt nie nauczy, trzeba coś czy kogoś kochać, czy też nie kochać, ale móc kochać, tęsknić do takiej miłości, żeby wszystko było i dobre, i piękne, i wszyscy już całkiem, nareszcie szczęśliwi, razem z tobą, mną, psami i wszelkiego typu żyjącym stworzeniem”. Listy kompozytora do poety przeczytać można w lutowej „Twórczości” (2012, nr 2), gdzie odnajdziemy także szereg innych materiałów poświęconych Iwaszkiewiczowi. Leszek Bugajski pisze o ostatnim tomie „Dziennika” pisarza, Piotr Kępiński o tomie korespondencji Iwaszkiewicz-Miłosz, zaś Radosław Romaniuk szkicuje „Dziecięcy portret artysty”, rekonstruując najwcześniejsze lata życia przyszłego autora „Panien z Wilka”.

75 lat „Dwójki”. „Nie możemy stać się programem, który przechodzi na stronę popkultury” – mówi Małgorzata Małaszka-Stasiewicz, szefowa obchodzącego jubileusz Programu 2 Polskiego Radia, w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”. „Wiadomo, że »Dwójka« to rzadko słyszana w innych stacjach muzyka – po to się ją włącza, żeby mieć np. transmisje koncertów z różnych części świata. Od kilku lat nadajemy także jazz. Szykujemy się też do zmian pasm literackich. Przy współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym chcemy zorganizować konkurs na słuchowisko i po raz pierwszy nagrać czytanie »Pięknych 20-letnich« Marka Hłaski oraz »Szkiców piórkiem« Andrzeja Bobkowskiego”.

Poznań-Berlin Design. W poznańskim centrum designu i kreatywności dla biznesu Concordia Design można do połowy miesiąca oglądać dwie wystawy: „Kod miasta” oraz „ID Berlin | Industrial Design Competence”. Pierwsza z nich ukazuje wybitnych współczesnych projektantów związanych z Poznaniem, miastem, które w strategii rozwojowej stawia m.in. właśnie na design, innowacyjność i kreatywność. Druga opisuje Berlin jako światowe centrum designu przemysłowego, procesu, w którym łączą się gospodarka i sztuka. Więcej informacji o wystawach oraz o samej Concordii, swą działalnością obejmującą zarówno adresowany do młodych przedsiębiorców „inkubator ekonomiczny”, jak i np. specjalne warsztaty dla dzieci, na stronie www.concordiadesign.pl

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 11/2012