Nurkowanie

W „Dzikiej kości. Encyklopedii utraconych szans” Bartosz Konstrat nurkuje w języku.

12.05.2014

Czyta się kilka minut

 /
/

Na chwilę wynurza się, by zaczerpnąć powietrza, ale poza tym pisze tak, jakby przebywał pod wodą. Oznacza to bardzo rozległe obrazowanie, długie, bez wyraźnych granic wiersze, niekończące się zdania, które rozrastając się, tworzą plamy rzeczywistości.

Takiego pisania po Konstracie można się było spodziewać. Jako laureat Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jacka Bierezina w debiutanckiej książce „Thanatos jeans” (2005) odwoływał się właśnie do surrealnej wyobraźni, języka onirycznego, obrazów komponowanych w aurze śmierci, erotyzmu i niewinnych miłości. W kolejnych książkach te chwyty poetyckie intensyfikował. W „Traktatach Konstrata” (2008) oraz „Samochodach i krwi” (2009) poeta jednak kontrolował „wyzwoloną wizję”: napięcia, jakie w tych zbiorach powstawały, brały się z żywiołu języka oraz logiki opowieści.

W najnowszym zbiorze tego napięcia już nie ma. „Dzika kość” to magma języka, muł znaczeń. Nie ma różnicy, jaki wiersz czytamy. Konstrat dąży do poezji totalnej, opartej na szaleństwie uwolnionego języka i wyobraźni. I uzyskuje frazy pełne okrucieństwa. Blisko jest czasami temu uwolnionemu wierszowi do formy seryjnej. Ewidentny związek tych serii ze sferami erogennymi prowadzi także do związku wierszy Konstrata z popędowością i cielesnością.

W pisaniu, które utrzymuje na granicy wizyjności, szamaństwa i ofiarowania, poeta prowadzi wojnę z logiką sensu. Robi to oczywiście różnymi sposobami – często wprowadzając elementy buffo, komicznej paranoi, częściej jednak tworząc łańcuchy rozgałęziających się niby-sensów metafor. Wyławiamy z nich skupienia znaczeń: pijaczkę z chorągiewką w dłoni, język, którego „pokarmem jest grzybnia”, świat „jak omlet, jak wąsy Dalego”. Ale to, co ma być sercem tego zbioru, gromadzi się wokół onomatopei „bum bum” – języka symptomów, zaburzeń, wszystkich utraconych obiektów. I w tym kontekście Konstrat byłby psychoanalitykiem naszej kultury.

Bartosz Konstrat, „Dzika kość. Encyklopedia utraconych szans”, Starostwo Powiatowe w Olkuszu, Olkusz 2013

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 20/2014

Artykuł pochodzi z dodatku „Silesius 2014