„Halka” w Wenecji

Ogłoszono wyniki konkursu na projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 56. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji w 2015 r.

29.09.2014

Czyta się kilka minut

Nagrodzono kuratorowany przez Magdalenę Moskalewicz projekt Joanny Malinowskiej i C.T. Jaspera zatytułowany „18°48’05’’N 72°23’01’’W”.

Wybrany z 24 zgłoszeń projekt może wydać się dość zaskakujący. W Polskim Pawilonie ma się znaleźć filmowa dokumentacja wystawienia „Halki” Stanisława Moniuszki w Cazale, niewielkiej haitańskiej wsi do dziś zamieszkałej przez jedno z „zaginionych białych plemion”, jak ich określił w swej książce Riccardo Orizio, czyli przez potomków polskich legionistów z okresu wojen napoleońskich. Przybyli tam, by tłumić rewolucję, i pozostali na wyspie po ogłoszeniu przez Haiti niepodległości w 1804 r. Żyjący do dziś w odizolowanych enklawach Lapologne, jak się sami nazywają, zachowali resztki dawnych obyczajów. Jednak niewiele wiedzą o własnej przeszłości oraz o historii i kulturze Polski.

Jury – co zostało podkreślone w ogłoszeniu wyniku konkursu – „doceniło odświeżające podejście autorów do kwestii narodowej tożsamości oraz spójność formalną dzieła operowego i jego prezentacji w postaci panoramy”.

Tytuł pracy to współrzędne geograficzne Cazale – może dobrze się wpisać w koncepcję przyszłorocznego Biennale, którego dyrektor, pochodzący z Nigerii wybitny kurator Okwui Enwezor, od lat podważa eurocentryczne spojrzenie na sztukę. Co ciekawe, jako rezerwowy projekt jury wybrało „Before the Before, After the After” duetu Slavs and Tatars, z uporem śledzącego napięcia między Europą a Wschodem (kurator Łukasz Ronduda).

Jeżeli powiedzie się zamysł Malinowskiej i Jaspera – o czym będziemy mogli się przekonać w maju przyszłego roku – to zobaczymy spojrzenie na Polskę oczami tych, którzy znają ją jedynie ze strzępów dawnych opowieści.

Joanna Malinowska i C.T. Jasper (wcześniej znany jak Christian Tomaszewski) od dawna mieszkają w Nowym Jorku, zaś Magdalena Moskalewicz, wcześniej m.in. redaktor naczelna miesięcznika „Arteon”, jest stypendystką Fundacji Andrew W. Mellon w Museum of Modern Art. Oboje wystawiają w kraju – „Erased” Jaspera sprzed dwóch lat w warszawskiej Galerii Le Guern była jedną z najciekawszych polskich wystaw ostatnich lat.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyk sztuki, dziennikarz, redaktor, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy za 2013 rok.

Artykuł pochodzi z numeru TP 40/2014