W SKRÓCIE

17 – 27 grudnia

28.12.2013

Czyta się kilka minut

Nowy szef festiwalu w Gdyni. Krytyk filmowy Michał Oleszczyk, laureat m.in. nagrody im. Krzysztofa Mętraka oraz nagrody PISF-u, autor książki „Gorycz wygnania: kino Terence’a Daviesa”, został nowym szefem artystycznym Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, zastępując na tym stanowisku Michała Chacińskiego. Michałowi Oleszczykowi, naszemu stałemu współpracownikowi, serdecznie gratulujemy!


Tuwim dla Tulli. Magdalena Tulli otrzymała przyznawaną w Łodzi Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima. Nagroda ta powstała jeszcze w latach 20., ale przyznawanie jej zawieszono w roku 1949. Obecną jej edycję ufundował – dzięki dotacji z Instytutu Książki – łódzki Dom Literatury, mając nadzieję, że w latach następnych władze miasta podtrzymają jej istnienie. Nagroda wynosi 50 tys. zł i jest przyznawana żyjącemu polskiemu pisarzowi za całokształt twórczości. W jury znajdują się: Kinga Dunin (przewodnicząca), Tomasz Bocheński, Leszek Engelking, Tomasz Łubieński, Dariusz Nowacki, Beata Stasińska oraz dyrektor Domu Literatury, Andrzej Strąk.


Sztuka rewolucji. „Molier włożył w usta Don Juana deklarację wiary w matematykę, zamiast Boga i tradycyjnej medycyny. Da Ponte na chwilę przed wybuchem rewolucji francuskiej kazał Leporellowi oświadczyć, że nie chce więcej służyć. Da Ponte nie przewidział rewolucji znoszącej feudalny ład, tak samo jak Molier nie przewidział siedemnastowiecznej rewolucji naukowej – ale ją zapowiedzieli, głośno i publicznie, na oczach władców swego świata. Francuski »Don Juan« i habsburski »Don Giovanni«, ten ustami zdeprawowanego szlachcica, ów pieśnią zniecierpliwionego sługi – ogłosili upadek starego ładu, koniec wiary w uświęcone przez stulecia idee, koniec posłuszeństwa wobec starych zasad: dwie wielkie rewolucje, jedną umożliwiającą świt, drugą kładącą kres epoce Świateł” – pisze Aleksandra Porada w eseju poświęconym sztuce Moliera i operze Mozarta, publikowanym na łamach najnowszego „Teatru” (nr 12/2013). W miesięczniku znajdziemy poza tym m.in. dyskusję o „Titusie Andronicusie” w reż. Jana Klaty, szkic o Henryku Baranowskim, a także szereg recenzji i festiwalowych relacji. Więcej: www.teatr-pismo.pl

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 01/2014