Reborn

Przypadkowi ludzie zaczynają do niego bezwiednie gaworzyć, kołyszą i przytulają. Po chwili przestają, zaskoczeni intensywnością odruchu. Dlaczego?

20.03.2012

Czyta się kilka minut

Przecież wygląda dokładnie jak prawdziwe, żywe dziecko, nawet waży tyle, ile trzeba. Złudzenie jest całkowite. Dokładna kopia niemowlaka. Lalka. Dzieło sztuki. Nie ma nic wspólnego z breweriami sztuki współczesnej, jest daleko od ekscentrycznych lalkowych instalacji zadziornych braci Chapmanów czy przeskalowanych hiperrealistycznych rzeźb Rona Muecka. Z drugiej strony, lalka „reborn” to nie zabawka. Nie o to chodzi. A o co chodzi? O imitację instynktu. Emocjonalne zaangażowanie.

Na widok tych lalek ludzie dziecinnieją.

Pierwsze egzemplarze pojawiły się dość niedawno, a od kilku lat można mówić o całym przemyśle lalek „reborn”. Ceny wahają się od 100 do 11 000 funtów, w zależności od jakości wykonania. Egzemplarze z prawdziwymi włosami powstają nawet przez miesiąc. Czasem instaluje się wkładkę grzejną.

Powody, dla których ludzie kupują lalki, są najróżniejsze. Czasem przedmiot ma być pamiątką po utraconym dziecku, czasem pamiątką po dziecku, które już wyrosło, czasem namiastką dziecka, którego mieć nie można, czasem formą terapii w domu starców. Pewna klientka zamówiła lalkę męża, aby następnie sprezentować takiego noworodka swojej teściowej. Lalki stają się coraz popularniejsze nie tylko w Wielkiej Brytanii, USA i Niemczech. Polityka jednego dziecka spowodowała, że Chiny są dużym rynkiem: „Chińczycy wolą mieć synów, ale kochają lalki-dziewczynki”. Z gęstymi włosami.

Jak ludzie reagują na symulakra? Gdy włamano się do samochodu jednej z artystek, przestępcy uciekli przerażeni, myśląc, że w bagażniku znajdują się martwe dzieci. Przyjechała policja. Jeden z funkcjonariuszy zapragnął sobie zrobić zdjęcie z lalką. Chciał przykładać niemowlakowi lufę pistoletu do główki, w ten sposób się uwiecznić. Po krótkiej, acz intensywnej konsultacji z innymi stróżami prawa, zaczął dziecko przytulać. Konformista.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 13/2012