Ameryka XLVI

Super Bowl używa numeracji rzymskiej, żeby wszystko było superjasne. Walczą gladiatorzy XXI wieku, a w przerwie meczu żądny igrzysk plebs otrzymuje porcję dźwięków o charakterze wielce rytmicznym.

13.02.2012

Czyta się kilka minut

Minstreli Ameryce nie brakuje, więc plebs zabawiali już m.in. Michael Jackson, Stevie Wonder, Phil Collins, James Brown, U2, Sting, Paul McCartney, Rolling Stones, Prince oraz oczywiście Bruce Springsteen.

W tym roku cyrk odbył się na Lucas Oil Stadium. Lucas niestety nie od twórcy „Gwiezdnych Wojen”, a od Forresta Lucasa, nafciarza, ale ponieważ oil to oil, więc i tak wiadomo, o co chodzi. Całe hipergalaktyczne widowisko przyciąga więcej widzów niż Oscary, Grammy i Emmy razem wzięte. A ponieważ Super Bowl to okno wystawowe amerykańskiej cywilizacji, nie może w nim zabraknąć reklam. W zamyśle Ameryki: najdroższych, najwymyślniejszych i najlepszych we wszechświecie. Co do pierwszej superlatywy pełna zgoda, co do reszty już nie za bardzo. Ale to i tak nie ma najmniejszego znaczenia, skoro czas antenowy jest najdroższy.

Clipów ci u nich dostatek, ale najlepsza znów była reklamówka Chryslera. Narratorem poprzedniej był niejaki Eminem, a teraz wystąpił ostatni żyjący kowboj Ameryki. Clint Eastwood w roli narratora filmu: „Halftime in America” jest znakomity: patetyczny i wiarygodny zarazem. Świadectwo takiej twarzy nie może zawieść. Wyblakłe oczy amerykańskiej ikony nie mogą kłamać. Głos, który widział już wszystko, opowiada o trudnych czasach, ale Ameryka jeszcze się podniesie, a gdy to nastąpi, „the world is going to hear the roar of our engines”.

Kiedy się pozbierają, świat usłyszy huk ich maszyn. Zaraz zacznie się druga połowa. Tako rzecze Ameryka. Importowana z Detroit. Agent Eastwooda twierdzi, że Chrysler tylko sfinansował to, co Clint chciał powiedzieć.

Yeah.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 08/2012