Reklama

Abdykacje

Abdykacje

27.05.2013
Czyta się kilka minut
W ciągu stu lat, jakie minęły od słynnej premiery Igora Strawińskiego, dokonaliśmy masowej i gruntownej abdykacji z kultury.
W

Wkanale orkiestra dwoi się i troi, wygrywając ostinatowe rytmy i gwałtowne akordy, powietrze rozbrzmiewa dysonansami, jakich ucho ludzkie dotąd nie słyszało. Jednak mimo potęgi dźwięku muzyka nie dociera do nikogo, gdyż publiczność – wykwintny paryski tout le monde, w piórach, koronkach, perłach i frakach – okłada się parasolkami, laskami i wyzywa od ladacznic. Na sali na zmianę gaśnie i zapala się światło. W ten sposób 29 maja 1913 r. w Théâtre des Champs-Élysées odbyło się prawykonanie „Święta wiosny” Igora Strawińskiego.
EPOKA OBOJĘTNOŚCI
Sto lat temu zaczęła się więc w muzyce współczesność – dla wielu melomanów „Święto wiosny” wciąż jest barierą nieprzekraczalną (zostawmy na boku dyskusję, czy to ono nią być powinno, czy np. rok wcześniejszy „Księżycowy Pierrot” Schoenberga). W samej muzyce dużo się od tego czasu wydarzyło: zerwała się łączność...

6821

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]