Zwrot akcji

Polski Instytut Sztuki Filmowej przyznał właśnie tegoroczne dotacje dla filmów fabularnych.

03.03.2014

Czyta się kilka minut

Złożona z wybitnych twórców komisja wybrała sześć projektów. Nie znalazł się wśród nich „Smoleńsk” Antoniego Krauzego. Na początku uzasadnienia odmowy komisja zaznaczyła, że jej decyzja „abstrahuje od kwestii politycznych” (co nie jest zbieżne z krytyką „apologii jednej postawy wobec katastrofy”, pojawiającą się w dalszej części pisma). Czekające na film Krauzego środowiska prawicowe i tak wiedzą lepiej: to kolejny dowód na ścisły związek PISF z PO.

Pomijając kwestię wątpliwej jakości artystycznej projektu, warto zwrócić uwagę na kryteria oceny, które odczytać można z uzasadnienia. Wydają się one zaczerpnięte z amerykańskich podręczników dla scenarzystów, w których model scenariusza sprowadza się do prostego wykresu: nad osią czasu wyrysowana jest krzywa napięcia. Cytuję zarzuty komisji: „brakuje wyraźnych zwrotów akcji i dramaturgicznej kulminacji”, „działania bohaterki nie potęgują napięcia”, „nie mamy także wyrazistego antagonisty. A przecież nie ma ciekawego bohatera bez mocnego, interesującego przeciwnika”, „tonie w dialogach i monologach”.

Ciekawe, czy – zgodnie z tymi kryteriami – dotację dostałyby dzieła z czasów świetności polskiego kina. Kto jest głównym bohaterem „Kanału” Wajdy? Gdzie są wyraźne zwroty akcji w „Strukturze kryształu” Zanussiego? A gdzie punkt kulminacyjny w „Sanatorium pod Klepsydrą” Hasa? Kto jest mocnym antagonistą w „Rysopisie” Skolimowskiego (członka komisji)? Czy „Jak daleko stąd, jak blisko” Konwickiego nie tonie w monologach?

Jeśli „Smoleńsk” rzeczywiście „aspiruje do konwencji sensacji”, można zrozumieć takie wyznaczniki. Ale jeśli obowiązują one także tzw. kino autorskie? Instytucja, mająca wspierać polskie filmy artystyczne XXI wieku, nie powinna chyba kierować się kryteriami amerykańskiego kina gatunkowego wieku XX. Bo jakie będzie polskie kino dotowane w ten sposób? 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa, autorka nominowanej do Nagrody Literackiej Gryfia biografii Haliny Poświatowskiej „Uparte serce” (Znak 2014). Laureatka Grand Prix Nagrody Dziennikarzy Małopolski i Nagrody „Newsweeka” im. Teresy Torańskiej,… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 10/2014