Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Oferują one przede wszystkim usługi fotograficzne, filmowe oraz fotogrametryczne (badanie skażenia atmosfery, stan upraw, rurociągów czy linii energetycznych).
Pierwsze przepisy dotyczące bezzałogowców pojawiły się w prawie lotniczym w ciągu ostatnich kilku lat. Wykonywanie lotów dronami jest dopuszczone pod warunkiem, że zarówno jednostka latająca, jak i jej pilot stosują się do określonych wymogów:
loty można wykonywać maszynami do 25 kg wyłącznie w zasięgu wzroku pilota;
osoby świadczące za pomocą dronów usługi komercyjne muszą przejść specjalny kurs zakończony egzaminem (to rodzaj licencji na pilotowanie bezzałogowców);
loty bezzałogowe poza zasięgiem wzroku pilota mogą się odbywać wyłącznie za zgodą odpowiednich służb (cywilnych lub wojskowych) w wyznaczonych do tego obszarach przestrzeni powietrznej.
– Podstawową sprawą – mówi „Tygodnikowi” Paweł Szymański, przewodniczący zespołu ds. bezzałogowych statków powietrznych ULC – jest zapewnienie bezpieczeństwa, a to wiąże się przede wszystkim z niezawodnością sprzętu, odpowiednimi kwalifikacjami obsługującego go personelu oraz adekwatnymi przepisami w tym zakresie.
Sprzęt jest coraz lepszy, kwalifikacje można zdobyć na specjalnych kursach, natomiast na normy prawne przyjdzie nam jeszcze poczekać.