Zanik

Paula Hardinga, w latach 90. XX w. muzyka rockowego zespołu Cold Water Flat, dziś nagradzanego (m.in. Pulitzerem) powieściopisarza, interesuje przede wszystkim upływ czasu i zanikanie woli życia.

15.05.2016

Czyta się kilka minut

Jego bohater, Charles, po śmierci córki przecina wszystkie więzy, które wcześniej łączyły go ze światem, i pogrąża się w otchłannej depresji. Z tą ostatnią nie tyle walczy, ile nieporadnie oswaja się za pomocą lekarstw i narkotyków, których zdobycie staje się jedynym celem jego działań. Powieść stanowi studium atrofii, ogarniającej nas po traumatycznym doświadczeniu, w wyniku którego upada nasza wcześniejsza forma życia. Charles nie jest w stanie obronić się przed destruktywnym uczuciem żalu, nie potrafi przepracować żałoby, nie godzi się z odejściem córki, co skazuje go na powolną zatratę. Czy po takim doświadczeniu można wrócić do „żywych”? A jeśli tak, to w jaki sposób wygląda to „życie po życiu”, gdy wszystkie punkty odniesienia zostały zlikwidowane, a w świecie trzeba się orientować za pomocą zaimprowizowanych naprędce narzędzi? ©℗

Paul Harding „Enon”, przeł. Maciej Nowak-Kreyer, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2016 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Urodzony w 1978 r. Aktywista literacki, filozof literatury, eseista, redaktor, wydawca, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 21/2016