Wstęp

Tradycje muzyczne Gdańska dają mu wyjątkowe miejsce na mapie Rzeczpospolitej.

26.11.2016

Czyta się kilka minut

 / Fot. Materiały prasowe
/ Fot. Materiały prasowe

Ożywiając je poprzez koncerty najwybitniejszych współczesnych artystów, nie tylko zapisujemy ich kolejną kartę, lecz jednocześnie zapewniamy sobie źródło niezapomnianych wrażeń. Na tym właśnie polega święto muzyki i jej słuchaczy – festiwal. Actus Humanus jest jednak czymś więcej. Jest otwarciem Gdańska na absolutnie najznakomitsze światowe osiągnięcia w wykonawstwie muzyki dawnej, a zarazem otwarciem na spotkanie światowych artystów z naszym miastem.

W tym roku koncerty będą prowadzić nas od barokowej Hiszpanii, muzyki czasów Velázqueza i młodego Goi, którą zaprezentuje zespół Al Ayre Español, po nieokiełznaną wirtuozerię opery Adolfa Hassego. Mistrz ten z powodzeniem rywalizował niegdyś z Händlem czy Vivaldim, dziś zaś triumfalnie wraca do repertuaru, a to dzięki tak doskonałym śpiewakom, jak Max Emanuel Cencic, który zawita do Gdańska już po raz drugi.

Po drodze czeka nas mnogość atrakcji, które przynosi ze sobą tydzień koncertów. Po hiszpańskim otwarciu wędrówka na drugą stronę kontynentu, do elżbietańskiej Anglii i jej wyjątkowej kultury, której szczególnym wyrazem były pieśni z towarzyszeniem lutni – zaśpiewa je jeden z najwybitniejszych brytyjskich tenorów, Paul Agnew, a zagra Paul O’Dette, lutnista niewymagający

rekomendacji. Paul Agnew następnie poprowadzi legendarny zespół Les Arts Florissants w drugiej odsłonie cyklu madrygałów Claudia Monteverdiego – poetyckiej muzyki z późnorenesansowych dworów włoskich. Kolejnego dnia renomowany Ensemble Gilles Binchois zabierze nas w podróż do średniowiecza za sprawą muzyki wyjątkowego Kodeksu z Le Puy, po czym grupa La Rêveuse przeniesie nas w protestancką religijność Buxtehudego, najwybitniejszego organisty i kompozytora luterańskich Niemiec przed Bachem. Nie zabraknie i zespołu niemieckiego – słynna i podziwiana

już w Gdańsku Akademie für Alte Musik Berlin zagra lekką, ale wyborną i fantazyjną muzykę Mozartów (ojca i syna) oraz Beethovena.

Po raz pierwszy chyba Festiwal zaprowadzi nas tak daleko w historię muzyki, lecz przecież poszerzając własne granice, rozszerza i doświadczenia słuchaczy. Co lepszego można zaproponować?


Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 49/2016

Artykuł pochodzi z dodatku „Actus Humanus 2016