Wprowadzenie

W „Podróży bez końca” Claudio Magris pisze, że opowiadanie powinno być jak wyprawa, w której nie chodzi o dotarcie do celu, lecz o samo przemieszczanie się, sam ruch w przestrzeni.

07.07.2013

Czyta się kilka minut

W myśl tej zasady pisać (ale także czytać) winniśmy niespiesznie, zatrzymując się raz po raz w środku zdania, przyglądając się jego formie, wsłuchując się w jego brzmienie, a potem dając mu się prowadzić przez kolejne akapity przypominające place niewielkiego miasta, i jeszcze dalej – poza język, poza literaturę. A wszystko po to, by odwlec nieuchronny koniec (lektury, wędrówki, życia), by wydłużyć czas, który zostaje, w którym jest miejsce na rozmowę i myślenie.

Kolejne edycje Festiwalu Conrada odbywają się w podobnym rytmie i w tym samym celu. Wraz z wybitnymi pisarkami i pisarzami z całego świata zatrzymujemy się przy książkach i zjawiskach, które stanowią punkty orientacyjne współczesnej kultury. Przypominamy też twórców nieżyjących, by w nowych odczytaniach ożywić ich myśl i zderzyć ją z naszymi – wykuwanymi dziś – ideami. Literatura jest dla nas zarówno formą działania, formą komunikacji, jak i formą istnienia... formą niezbywalną.

W drugim Magazynie Conradowskim prezentujemy Państwu kolejnych gości piątej edycji Festiwalu: Claudio Magrisa, triesteńskiego eseistę i prozaika, podróżnika i kronikarza duchowej historii Europy Środkowej; Anne Applebaum, amerykańską pisarkę i dziennikarkę, która w swych książkach portretuje historyczne oblicze Europy Wschodniej; Szczepana Twardocha, pilchowickiego prozaika, pisarza, który wadzi się nie tylko ze światem, ale także z własnym światopoglądem; oraz Ireneusza Kanię, genialnego multilingwistę i tłumacza, który przygotował nowy przekład wierszy Konstandinosa Kawafisa (w 150. rocznicę urodzin i w 80. rocznicę śmierci aleksandryjskiego poety).

Agnieszka Taborska zaś pisze o Maksie Ernście – wystawą jego grafik, kolaży i ilustracji otworzymy tegoroczną edycję Festiwalu.


GRZEGORZ JANKOWICZ dyrektor wykonawczy Festiwalu Conrada

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Urodzony w 1978 r. Aktywista literacki, filozof literatury, eseista, redaktor, wydawca, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 28/2013

Artykuł pochodzi z dodatku „Conrad (02/2013)