Władza od Boga

21. Niedziela Zwykła

16.08.2011

Czyta się kilka minut

Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem ciało i krew nie objawiły ci tego, lecz Ojciec mój, który jest w niebie". Ciało i krew? Wygląda na to, że coś jednak powinniśmy zrobić z Lekcjonarzem mszalnym. To znaczy z tekstem, tłumaczeniem Biblii, jakie codziennie odczytujemy podczas Mszy. To samo zdanie w Biblii paulistów brzmi: "Szczęśliwy jesteś, Szymonie, synu Jony, gdyż nie poznałeś tego ludzką mocą, ale objawił ci to mój Ojciec, który jest w niebie". Dopiero przekład, w którym tłumacz zrezygnował z semityzmów, pozwala współczesnemu człowiekowi zorientować się, o co chodzi Jezusowi. Mówiąc inaczej, Jezus potwierdza trafność Piotrowego sposobu patrzenia na Jezusa. Po prostu, opinia Piotra o Jezusie pokrywa się ze stanem faktycznym, z opinią o Nim samego Boga.

Z tego wynika, że boskie nie musi być przeciwne ludzkiemu. Dzieje się tak wtedy, gdy człowiek harmonizuje swój styl myślenia i postępowania z tym stylem, jaki widzi u Chrystusa. Rzecz to niełatwa. Nawet gdyby Bóg wprost szeptał nam do ucha, nie zawsze mielibyśmy pewność, że to, cośmy usłyszeli, jest prawdziwie słowem Bożym. Boży głos dochodzi do nas zawsze przez jakieś medium, nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z tak mocnym przeżywaniem obecności Boga, jak w przypadku mistyków. Nie można się temu dziwić, skoro w prostszych sprawach, np. ekonomicznych, tak wiele trzeba się natrudzić, żeby jakoś związać koniec z końcem, zwłaszcza w skali państwa, nie mówiąc już o całej reszcie świata. Groźba bankructwa państw jest na to dowodem.

Z tego, że władza pochodzi od Boga, że jest Jego darem, wcale nie musi jednak wynikać, że jest to władza sprawiedliwa, pożyteczna, jednym słowem dobra, idąca po myśli Bożej. To prawda, że historia jest w ręku Boga, że Bóg "strąca" jednego króla z tronu i osadza drugiego, ale ta Boża decyzja wcale nie gwarantuje, że nowy władca będzie lepszy od swego poprzednika. Dzieje się tak z politykami, ale dzieje się tak również wśród mających władzę wszędzie indziej, też w Kościele, i to od papieży począwszy, a na zakrystianach skończywszy. Przestroga, jakiej udziela Eliakimowi prorok Izajasz, najwyraźniej taką możliwość przewiduje. Jeśli Eliakim, wzorem swego poprzednika Szebny, sprzeniewierzy się swojej roli i zacznie dbać o swoje prywatne sprawy bardziej niż publiczne, władzę straci.

Nie wynika z tego, że człowiek może Bogu całkowicie, czy tylko częściowo, poplątać Jego plany odnośnie świata. Nie. Jest jednak faktem, że przez to poplątanie możemy sprowadzić na współczesnych nam ludzi potworne nieszczęścia, których nijak nie da się usprawiedliwić. Dlaczego Bóg dopuszcza do takich tragedii? Nie wiemy. Możemy jednak ufać, że skoro jest, jak jest, to znaczy, że Ten, dzięki któremu cokolwiek jest, potrafi i ze zła wyprowadzić dobro. Taka ufność wcale nie musi być tanią pociechą czy niezdarnym wymiganiem się od odpowiedzi. Nasz Bóg nie stoi przecież obok zła, ale żyje w samym jego środku. Jezus na krzyżu, Syn Boży, umierając na szubienicy, nie stracił przecież nic na swoim znaczeniu. Zyskał za to wiele.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Jezuita, teolog, publicysta, poeta. Autor wielu książek i publikacji, wierszy oraz tłumaczeń. Wielokrotny laureat nagród dziennikarskich i literackich.

Artykuł pochodzi z numeru TP 34/2011