Wciąż cantans

Andrzej Markowski w Inwokacji, którą w 1966 r. ogłaszał utworzenie nowego festiwalu, nazwanego Wratislavia Cantans, pisał:

28.08.2015

Czyta się kilka minut

Giovanni Antonini, dyrektor artystyczny Festiwalu / Fot. Materiały prasowe
Giovanni Antonini, dyrektor artystyczny Festiwalu / Fot. Materiały prasowe

„Tak wielką siłą wyrazu obdarowali kompozytorzy tę formę, że (...) wyłaniają się ciągle nowe wartości tego, co określili w partyturze słowami: »na chór i orkiestrę«”. Obok, ledwie zasugerowany, był pomysł, by stworzyć miejsce, gdzie będzie mogła być grana muzyka religijna – msze Mozarta, oratoria Händla, kantaty Bacha – które nie mieściły się w programach państwowych instytucji. Po drodze Wratislavia przedstawiała muzykę najnowszą, ale i uczyła nas słuchać muzyki dawnej, gdyż to tu przyjeżdżały pierwsze zespoły instrumentów historycznych.

Dziś nie trzeba już kreować specjalnej przestrzeni dla podstawowego repertuaru muzycznego. Wiemy też, że Bacha i Monteverdiego grać trzeba na dawnych instrumentach. Przez 50 lat zmieniło się bardzo wiele, zmieniła się muzyka i publiczność. A jednocześnie podstawowa idea pozostała ta sama. Muzyka wywodzi się ze śpiewu – i podczas Wratislavii do śpiewu wraca. Nawet w koncertach czysto instrumentalnych, gdyż układane są tak, by panowała w nich idea cantabile.

Jaka więc będzie jubileuszowa Wratislavia Cantans? Spektakularna i dramatyczna – w obramowujących ją klamrą symfoniach Mahlera, „Święcie wiosny” i „Prometeuszu” Strawińskiego, albo też w „Alexander’s Feast” Händla (Goodwin). Wirtuozowska – w śpiewnym II Koncercie Chopina z Marią João Pires, wczesnobarokowych sonatach skrzypcowych (Onofri), „Wariacjach Goldbergowskich” (Pierre Hantaï) czy kantacie „Jauchzet Gott” (B’Rock Ghent), albo ariowych portretach barokowych heroin (Anna Prohaska i Giovanni Antonini). Sięgająca zagadek metafizyki w Wielkiej Mszy c-moll Mozarta (Antonini), „Sonatach misteryjnych” Bibera (Sinkovsky) czy chorale mozarabskim i korsykańskim (Ensemble Organum). Dostojna i mroczna w muzyce cerkiewnej (Drewnieruskij Raspiew). Nowością jest otwarcie serii koncertów wrocławskich – z zasobów niezwykłych zbiorów muzycznych, gromadzących nad Odrą unikaty barokowej muzyki włoskiej (koncert „Malinconia” Hany Blažikovej) oraz lokalnej, śląskiej twórczości („Musica Rediviva” – Ars Cantus). Będzie współcześnie (zespół eighth blackbird z Agatą Zubel) i podwójnie jubileuszowo, gdy na estradę festiwalu wróci jego szczególnie zasłużony dyrektor, Tadeusz Strugała. I jeszcze jedno: będzie śpiewająco. Wratislavia wciąż cantans. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 36/2015

Artykuł pochodzi z dodatku „Wratislavia Cantans 2015