W trosce o markę PiS

Chcemy zaproponować ustawę, która obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe produktów pod ich własną marką – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce.

11.03.2019

Czyta się kilka minut

Po kawałku kiełbasy wyborczej dla rodzin (500 plus na pierwsze dziecko) i emerytów (13. wypłata) nadszedł czas na ofiarę dla trzeciego bożka każdych polskich wyborów – rolników. Ukłony w ich stronę PiS bił już po pierwszej turze wyborów samorządowych, które pokazały mu, że w miastach nie zyska nowych klientów dla własnej marki politycznej. Wieś od lat ma na pieńku z dużymi sieciami handlowymi, wybór był zatem oczywisty. Zwłaszcza że ok. 40 proc. z nich kontroluje w Polsce kapitał niemiecki.

Politycy PiS twierdzą, że ograniczenie sprzedaży produktów pod markami własnymi pomoże polskim rolnikom. W rzeczywistości wpływ regulacji na finanse wsi będzie znikomy lub wręcz żaden. Zyskają natomiast duże koncerny spożywcze, którym rząd zrobi w sklepach więcej miejsca, ale bez gwarancji, że w zamian podzielą się dodatkowym zyskiem z polskimi rolnikami. Jak zresztą miałyby to zrobić? Wśród produktów kupowanych najchętniej jako marki własne są np. ryż, kawa i herbata.

Klienci lubią produkty private label, bo zwykle kosztują mniej od wyrobów renomowanych marek. Rocznie wydajemy dziś na nie ok. 50 mld zł rocznie. Stronniczy komentator mógłby dostrzec zatem w tych planach także troskę o budżet, który zyska w ten sposób dodatkowy miliard lub dwa z VAT.

Na szczęście wszyscy wiemy, że chodzi o Polskę. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Historyk starożytności, który od badań nad dziejami społeczno–gospodarczymi miast południa Italii przeszedł do studiów nad mechanizmami globalizacji. Interesuje się zwłaszcza relacjami ekonomicznymi tzw. Zachodu i Azji oraz wpływem globalizacji na życie… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 11/2019