Usłyszcie krzyk homara

Wrocław, spektakl laureata nagrody Nowe Rzeczywistości Teatralne.

06.04.2009

Czyta się kilka minut

Rodrigo Garcia, "Wypadki: zabić, by zjeść". Wydarzenie natury kulinarnej. Męczenie, zarżnięcie, usmażenie homara. Wykonywane na oczach widzów. Homar stara się wypaść jak najlepiej, jednak - jako że generalnie homary występują w wodzie, a nie zawieszone na lince w teatrze - słabnie w oczach w ramach półgodzinnego przedstawienia. Po około dwudziestu minutach aktor zdejmuje mikrofon rejestrujący gasnące tętno żyjątka (sprowadzonego specjalnie z Monachium), a następnie zgrabnie oprawia skorupiaczka, aby przystąpić do konsumpcji. Koniec spektaklu.

Skandal w mieście Gucwińskich! Tym większy, że najprawdopodobniej mieliśmy do czynienia z pierwszym świeżym homarem zjedzonym we Wrocławiu. Cele argentyńskiego artysty: walka o humanitarne traktowanie zwierząt, edukacyjne cele sztuki, wyważanie otwartych drzwi na zaplecze restauracji. Oczywiście, wszystko to już było, jest i będzie.

Być może rzeźnik Garcia nie wie, że przyjechał do kraju, gdzie zdarzały się spektakle polegające na samospaleniu na oczach stu tysięcy widzów podczas ceremonii dożynek.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 15/2009